EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / EKONOMIKA / Eurofondy áno, alebo nie? Pre niektorých katastrofa, pre iných záchrana

Eurofondy áno, alebo nie? Pre niektorých katastrofa, pre iných záchrana

euro peniaze
PHOTO: Ilustračné Flickr.

Prílev eurofondov nie je výhra. Príliš často to končí mrhaním vzácnych zdrojov. Hovorí analytik z inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Martin Vlachynský.

“Kto sa dnes chce ťahať s Európskouúniou, keď potrebujeme eurofondy?“ Premiérov výrok z doby krátko po posledných voľbách dokonale ilustruje vzťah väčšiny ľudí k eurofondom. Zachraňovanie Grécka, bruselská byrokracia, či ničnerobiaci  europoslanci s kozmickými platmi dvíhajú tlak všetkým, no v prípade eurofondov sa kritizujú len dve veci – nízke čerpanie a korupcia. No pri pozornejšom zamyslení dostáva prospešnosť samotného konceptu eurofondov výrazné trhliny.

Toto je jeden z momentov, kde na ekonomické myslenie nestačí sedliacky rozum , ten užitočný, ale nie univerzálny nástroj analýzy.  Pred nami leží kopa peňazí, stačí sa po ňu s príslušným projektom v ruke načiahnuť, to predsa nemôže byť nič zlé?

Pyrenejské šialenstvo

Časť eurofondov v Európe padne na očividne nezmyselné projekty, ktoré prešli vďaka nekompetencii, či priamo korupcii. Nebude to zanedbateľná suma, len v Taliansku  registruje Európsky úrad pre boj proti podvodom za posledných 10 rokov 4 421 podozrivých prípadov nakladania s európskymi peniazmi. Ale to je chyba v systéme, nie systému.

Na poznávací zájazd za zásadnými chybami modelu eurofondov je najlepšie vybrať sa na pyrenejský polostrov. Vaša cesta takmer určite povedie aj po jednej z miestnych diaľnic. Španielsko so 46 miliónmi obyvateľov má najrozsiahlejšiu diaľničnú sieť v Európe a tretiu (podľa niektorých hodnotení až piatu) najrozsiahlejšiu sieť na svete. Podobne Portugalsko má o 60% väčšiu dĺžku diaľnic na obyvateľa ako Nemecko, o 100% viac ako priemer EÚ a o 300% viac ako Británia. Nie je výnimkou, že v tejto malej krajine ležia v dlhých úsekoch paralelne vedľa seba dve diaľnice. Nejde len o diaľnice. Španielsko má najviac komerčných letísk v Európe a po Číne druhú najdlhšiu sieť rýchlostných tratí na svete, dlhú takmer ako nemecká a francúzska sieť dokopy.

Viac..  Rada posilnila reštriktívne opatrenia voči Kórejskej ľudovodemokratickej republike

Tento infraštruktúrny boom prišiel so vstupom oboch krajín do Únie v roku 1986. Portugalsko odvtedy svoju diaľničnú sieť zdesaťnásobilo keď z 300 kilometrov vzniklo 3000 kilometrov diaľnic (o niečo menšia ČR má 750 km). Španielsko len v prvom desaťročí tohto storočia postavilo 5200 nových kilometrov diaľnic. Nič nie je zadarmo, tobôž nie diaľnice. V Portugalsku zhruba štvrtina štrukturálnych fondov, teda asi 24 miliárd eur, išla na výstavbu ciest. Spoluúčasť stála Lisabon 21,5 miliardy eur. Štvorčlenná portugalská rodina tak za posledných 27 rokov zaplatila za tento stimul hospodárskeho rastu (rozumej luxus) 40 000 eur.

Po šiestich rokoch čoraz intenzívnejšej ekonomickej krízy obe krajiny zisťujú, že prestrelili nielen v realitách, ale aj v infraštruktúre Existujú tam nielen mestá duchov, ale aj letiská či cesty duchov. . Predpokladaný objem premávky sa s krízou prepadol, alebo lepšie povedané – nikdy neprišiel. V okolí Madridu sa premávka prepadla o takmer 20%. V Portugalsku v prvých troch mesiacoch tohto roka medziročne prepadol počet zápch o dve tretiny.  Zo 48 komerčných letísk, vybudovaných v Španielsku za posledných 20 rokov, len 11 dokáže vytvárať zisk. Legendou sa stalo letisko regionálneho pol miliónového  mesta Castellon, ktoré malo podľa predpovedí obslúžiť 2 milióny pasažierov ročne. Letisko bolo dokončené, vrátane 24-metrovej bronzovej sochy regionálneho politika za 300 000 eur. Na letisku nakoniec nepristálo ani jediné lietadlo. Soche medzitým zlodeji kovov odpílili ruku.

O red

Odporúčame pozrieť

vlak

Teroristi sa vyhrážajú vykoľajovaním vlakov v Európe

BRATISLAVA / Teroristi v poslednej dobe signalizujú, že by okrem používania áut na zabíjanie ľudí, či …