Medzi Európou aj Áziou je nový vlakový tunel, 56 metrov pod vodou!

vlakový tunel
PHOTO: Flickr.

ISTANBUL – Turecko v utorok oficiálne otvorilo prvý podmorský železničný tunel popod Bosporskú úžinu, čím sa spojila európska časť Istanbulu s ázijskou. Turci tak zhmotnili sultánov sen. Takmer 14 kilometrov dlhý tunel je prvou dokončenou veľkou stavbou spomedzi viacerých ambicióznych plánov predstavených vládou premiéra Recepa Erdogana.

Tunel je súčasťou niekoľkomiliardového megaprojektu s názvom Marmaray a vedie takmer 1,5 kilometra pod vodnou hladinou. Vyriešiť by mal dopravnú situáciu v husto zaľudnenom, viac ako 15-miliónovom meste, ktorého dva fungujúce mosty cez Bospor nápor ľudí nezvládajú. Nachádza sa 56 metrov pod vodou.

Nachádza sa 56 metrov pod vodou

Ešte v auguste tunel vyskúšal aj samotný Erdogan, ktorý bol cestujúcim prvého vlaku, ktorý cez nový tunel prešiel. Ako sa vyjadril, „tunel bol vo výstavbe 150 rokov a spojením Londýna s Pekingom nebude slúžiť iba Istanbulu a Turkom“. Odkázal tak na slová sultána Osmanskej ríše Abdülmecida I., ktorý však v polovici 19. storočia nemal dostatok zdrojov ani technológie na naplnenie svojho plánu.

Viac..  Komisia začala vyšetrovanie nesúladu podľa aktu o digitálnych trhoch voči spoločnostiam Alphabet, Apple a Meta

Zmenil to až Erdogan, bývalý starosta Istanbulu. Jeho ambiciózne plány však boli jednou z príčin júnových protivládnych protestov, ktorých účastníci poukazovali na plytvanie verejnými prostriedkami a vysťahovávanie ľudí.

Fotogalériu nového vlakového tunelu nájdete na spravodajskom portáli Noviny.sk.

O red

Odporúčame pozrieť

Právo na opravu: jednoduchšie opravy ako lákavejšia možnosť pre spotrebiteľov

Cieľom nového práva na opravu je znížiť množstvo odpadu a posilniť opravárenský sektor, aby sa …

Consent choices