Nakupujete vianočné darčeky? Dajte si pozor! Už 12% obyvateľov EÚ sa stalo obeťami podvodu

počítač
PHOTO: Ilustračné Flickr.

Už 12 % používateľov internetu v celej EÚ sa stalo obeťou online podvodu. Osem percent internetistov sa muselo vysporiadať s krádežou identity. Nová správa Európskej siete spotrebiteľských centier (ECC – Net) sa pozrie na podvody, ktorým čelia spotrebitelia pri nakupovaní on – line.

Správa ECC – Net sa zameriava na podvody v cezhraničnom elektronickom obchode a to , čo spotrebitelia môžu robiť, aby sa ochránili pred online podvodmi. Bola pripravená na základe sťažností hlásených spotrebiteľov ECC – Net v roku 2012.

Komisár EÚ pre spotrebiteľskú politiku, Neven Mimica povedal: „Online nakupovanie je na vzostupe, pretože spotrebitelia využívajú jednotný digitálny trh, no riziko podvodov rastie o čom svedčí aj správa ECC. Správa pripomína spotrebiteľom, že je potrebné „nakupovať inteligentne“ a vyhnúť sa pasciam podvodníkov.“

Odhaduje sa, že úspory spotrebiteľov z online nakupovania predstavujú sumu 11,7 mld eur čo zodpovedá 0,12 % HDP EÚ. Štúdie ukazujú, že 62 % spotrebiteľov uvádza strach z podvodov ako dôvod, prečo nenakupujú online . Ako dôvody spotrebitelia uvádzajú taktiež obavu zo zneužitia osobných či bankových údajov alebo problémy pri vybavovaní objednávky a prípadnej reklamácie.

Podľa výsledkov prieskumu Eurobarometra o počítačovej bezpečnosti , sa najviac užívateľov internetu, stalo obeťami podvodu v Poľsku ( 18 % ), Maďarsku ( 17 % ), na Malte ( 16 % ) a v Spojenom kráľovstve ( 16 % ) , zatiaľ čo respondenti prieskumu v Grécku ( 3 % ) , v Slovinsku ( 6 % ) a v Španielsku ( 7 % ) je najmenej pravdepodobné, že zažili online podvod .

Správa zdôrazňuje mnoho tipov a trikov , aby sa zabránilo online podvodom. Napríklad vždy použiť bezpečný spôsob platby a nikdy neposielať hotovosť.

Najbežnejší druh podvodov zaznamenaných zúčastnenými centrami ECC ( 70 % ) boli podvody zahrňujúce podvodné stránky , ktoré vyžadujú nákup bankovým prevodom no nikdy však nedodajú ponúkané produkty. Druhý najvyšší typ online podvodov, uviedlo 45 % zúčastnených centier, ktorý sa týka predaja ojazdených vozidiel online, ďalej predaj falšovaného tovaru či podvodného predaja vstupeniek. Správa tiež analyzuje vznikajúce problémy v online podvodov s škodlivý softvér zacielenia mobilných telefónov ako i podvody zahŕňajúce hranie hier a on – line datovania lokalít.

„Aby online nákupy boli skvelou príležitosťou na získanie originálnych a finančne výhodných darčekov, treba dodržiavať základné pravidlá,“ uviedol šéf Spotrebiteľského Centra, Miroslav Antoňak a dodáva, že Spotrebiteľské Centrum spotrebiteľom odporúča dodržiavať šesť pravidiel pre online nakupovanie:

Viac..  M. Beňová: Právo na opravu má obmedziť často neodôvodnené zdražovanie výrobkov

– Pred nákupom si na rôznych porovnávacích a diskusných stránkach preveriť, aké sú jednotlivé eshopy spoľahlivé, prípadne aké nepríjemnosti môžeočakávať. Opýtať sa na skúsenosti rodiny a známych.

– Nenakupovať na webstránkach, ktoré vyžadujú čudné informácie, posielajú priveľmi lákavé ponuky e-mailom (a to i napriek tomu, že ste tam nikdy nič nekúpili a ani sa nezaregistrovali). Na takéto odkazy a ponuky odporúčame spotrebiteľom aby nikdy neklikali a už vôbec nezadávali osobné údaje a číslo platobnej karty.

– Majte nainštalovaný a stále aktualizovaný antivírusový program a ďalšie dôležité programy napr. bezplatný WebGuard, ktorý sa vyvíja v spolupráci so Spotrebiteľským Centrom a na nedôveryhodný eshop spotrebiteľa jednoducho nepustí (na stiahnutie: http://epod.spotrebitelskecentrum.sk/webguard)

– Je takisto dobré vytvoriť si jednu extra e-mailovú adresu na registrácie do rôznych e-shopov. V prípade zneužitia, sa kyberzločinec nedostane ku kontaktom vašej rodiny alebo priateľov. A ak vás obťažujú každodenné špeciálne ponuky od jednotlivých obchodov, nebudú vám zahlcovať pracovnú alebo súkromnú e-mailovú schránku.

– Sledujte kto a prečo zbiera vaše údaje. Niektoré nákupné servery zbierajú informácie o svojich používateľoch a následne vytvorené databázy predávajú ďalej. Veľakrát preto vyžadujú nadbytočné údaje v registračnom formulári, napr. dátum narodenia. Na to slúžia softvérové aplikácie na ochranu on-line súkromia, ktoré ponúkajú možnosť toto sledovanie kontrolovať a regulovať podľa vlastnej vôle.

– Na platby na internete si môžete vytvoriť zvláštny účet, na ktorý budete ukladať iba nevyhnutné množstvo peňazí. V prípade, že plánujete väčší on-line nákup (napr. dovolenku), zodpovedajúcu sumu naň prevediete iba vtedy, keď bude treba. Takisto si možno zriadiť na internete tzv. virtuálnu kartu. Ide o kartu, ktorú nemáte fyzicky k dispozícii, máte iba prístupové údaje, ktoré pri platbe na internete potrebujete (napr. Skrill, PayPal). Okrem toho si môžete na karte (virtuálnej i reálnej) zaviesť finančný limit na platby on-line.

O red

Odporúčame pozrieť

spotrebice

Neviete zohnať opravára spotrebičov? Europoslanci prijali smernicu, ktorá to zmení

Máte pokazenú práčku, mixér, či telefón a radi by ste si ho dali opraviť? Lenže …

Consent choices