Brusel
Európsky parlament, Brusel. PHOTO: redakcia/red.

Brusel tvrdí, že ochráni 507 miliónov obyvateľov EÚ. Posilňuje práva spotrebiteľov

Brusel
Európsky parlament, Brusel. PHOTO: redakcia/red.

Zavedenie nových spotrebiteľských práv vo všetkých 28 členských štátoch EÚ od tohto mesiaca by malo zvýšiť ochranu pre 507 miliónov obyvateľov Európy pri nakupovaní online alebo v kamenných obchodoch. O tomto zámere sme vás už informovali. Teraz si však nové pravidlá rozoberieme.

Podľa nových pravidiel po nákupe prostredníctvom internetu, telefonicky alebo poštou máte 14 dní na vrátenie tovaru, ak z akéhokoľvek dôvodu zmeníte názor. Táto lehota na rozmyslenie sa uplatňuje v celej EÚ.

Okrem toho, ak sa svoj nákup rozhodnete zrušiť, musia vám obchodníci vrátiť peniaze vrátane nákladov na doručenie do 14 dní. Obchodníci, ktorí chcú, aby kupujúci znášali náklady na vrátenie tovaru v prípade, že zmenia svoj názor, ich o tom musia informovať vopred.

TRANSPARENTNOSŤ

Spotrebitelia, ktorí kúpia tovar počas návštevy predajcu vo svojej domácnosti alebo prostredníctvom online aukcie, budú mať väčšie práva na vrátenie tovaru.

Zákaz predvolených políčok pri online nákupoch znamená, že ak si kupujete napríklad letenku, nestane sa vám, že si neúmyselne kúpite aj cestovné poistenie.  Spotrebitelia, ktorí sa chceli vzdať nadštandardných služieb, doteraz museli často sami rušiť označenie políčka s produktom, o ktorý vôbec nemali záujem.

Viac..  Peter Pollák: V Španielsku som si prevzal prestížnu cenu, ktorú zatiaľ žiadny Slovák nedostal. Ďakujem

SKRYTÉ NÁKLADY

Obchodníci budú musieť jasne uviesť celkové náklady pri kúpe výrobku alebo služby. To znamená, že vás neprekvapia dodatočné poplatky alebo iné náklady v prípade, že ste o nich pred objednávkou nemali vedomosť.

Príplatky za použitie kreditnej karty budú odteraz obmedzené, obchodníci teda nemôžu účtovať viac, ako sú skutočné náklady, ktoré im vzniknú ponúknutím tohto spôsobu platby.

Aj predlžovanie čakania spotrebiteľov na drahej telefónnej linke sa stane minulosťou, pretože nové pravidlá zakazujú telefonickým operátorom uplatňovať vyššiu sadzbu, ako je základná sadzba pre štandardné hovory.

Nový súbor práv spotrebiteľov, ktorým sa nahrádzajú 4 smernice, bol pôvodne schválený v roku 2011. Krajiny EÚ mali potom povinnosť implementovať smernicu o právach spotrebiteľov do vnútroštátnych právnych predpisov do decembra 2013.

O red

Odporúčame pozrieť

Ivan Štefanec: Podporujem Ivana Korčoka

Prezidentská kampaň pred druhým kolom volieb je v plnom prúde. Svoju podporu kandidátom vyjadrujú rôzne …

Consent choices