Zajtra je Európsky deň tiesňového volania 112. Prečítajte si, ako táto linka vznikla

tiesňová linka
Stredisko tiesňovej linky 112.
PHOTO: Flickr.

Európsky deň čísla tiesňového volania 112

Štáty Európskej únie sa zajtra 11. februára 2014 už po šiesty krát zapoja do aktivít organizovaných pri príležitosti Európskeho dňa 112. Hlavnou myšlienkou tohto dňa je zvýšenie povedomia občanov o existencii a fungovaní čísla, ktoré im môže zachrániť život. Napriek skutočnosti, že jednotné číslo tiesňového volania 112 začalo fungovať už viac ako pred dvadsiatimi rokmi, na základe prieskumu (Eurobarometer, 2012) len jeden zo štyroch Európanov vie o tom, že je použiteľné vo všetkých členských štátoch Európskej únie. Slovenská republika sa zaraďuje medzi krajiny s najväčším povedomím verejnosti o 112, ako o jednotnom čísle tiesňového volania (57 %).

„Propagácia 112 prostredníctvom Európskeho dňa 112, ktorý sa koná 11. februára od roku 2009, je mimoriadne dôležitá. Na európskej úrovni je však potrebné neustále uskutočňovať aktivity zamerané na zvýšenie povedomia verejnosti o čísle tiesňového volania 112“, povedal Demetrios Pyrros, predseda Poradného výboru Európskej asociácie čísla tiesňového volania (EENA).

V členských štátoch sa pri príležitosti Európskeho dňa 112 organizujú rôzne podujatia. Vo väčšie krajín sú cieľovou skupinou aktivít deti, ktorým strediská príjmu volaní na 112 pripravia prezentácie a dni otvorených dverí. V niektorých štátoch je zvykom vytvárať živé symboly 112 alebo propagovať číslo prostredníctvom praktických ukážok zásahu záchranných zložiek.

Ako vznikla 112 – tka?

Viac..  L. Ď. Nicholsonová: Európske preukazy odstránia diskrimináciu ľudí so zdravotným postihnutím pri cestovaní

Európske číslo tiesňového volania 112 bolo zavedené v roku 1991 (Rozhodnutím Rady z 29. júla 1991) so zámerom etablovania jednotného čísla tiesňového volania fungujúceho popri existujúcich národných číslach tiesňového volania vo všetkých členských štátoch Európskej únie. V Slovenskej republike bolo číslo 112 zavedené 1. júla 2003. Okrem členských krajín sa na číslo možno dovolať aj v niektorých iných štátoch, ako napríklad v Turecku, Nórsku, Srbsku a na Islande. Hovor na linku tiesňového volania 112 slúži na privolanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému, keď je ohrozený život, zdravie, majetok životné prostredie alebo verejný poriadok. Volať možno bezplatne a nepretržite, 24 hodín denne z akéhokoľvek telefónu (pevnej linky, mobilu, telefónnej búdky). Výhodou čísla tiesňového volania 112 je možnosť lokalizácie volajúceho, ako aj možnosť dovolať sa na 112 aj bez SIM karty. V roku 2013 bolo v Slovenskej republike na číslo 112 prijatých 1 559 045 hovorov.

O red

Odporúčame pozrieť

E. Brogiová: Zákon o slobode médií je súčasťou úsilia EÚ o posilnenie demokracie

Žurnalistiku a slobodné médiá budeme po súčasnom „informačnom zmätku“ opäť vnímať ako kľúčový prvok verejnej …

Consent choices