EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / KOMENTÁRE A ANALÝZY / Zo Slovenska sa vlani vyviezli autá za viac ako 11 mld. EUR.

Zo Slovenska sa vlani vyviezli autá za viac ako 11 mld. EUR.

Zahraničný obchod je prirodzenou súčasťou fungovania jednotlivých ekonomík i svetového hospodárstva ako celku. Dnes by sme už len veľmi ťažko našli krajinu, ktorá funguje v absolútnej sebestačnosti a izolácii. Práve naopak, snahou predovšetkým vyspelých ekonomík je zvyšovanie miery špecializácie a využívanie medzinárodného obchodu. Typickým príkladom je i Slovensko – rozmerom národného hospodárstva malá, no o to viac otvorená a proexportne orientovaná ekonomika. Zahraničný obchod bol hlavným ťahúňom našej ekonomiky aj v uplynulom roku.

najvýznamnejšie exportné položky sr v roku 2013 jpgV roku 2013 sa zo Slovenska vyviezol tovar v celkovej hodnote 64,4 mld. EUR. Viac ako polovica tohto objemu bola pritom zásluhou vývozu 12 najvýznamnejších tovarových skupín [z celkovo viac ako 1 200]. Aj vlani sa tak potvrdilo, že náš export je výrazne koncentrovaný na niekoľko málo odvetví. Autá, televízory a telefónne súpravy. Tak práve tieto tri tovarové skupiny sme v minulom roku vyvážali najviac a na našom exporte mali skutočne leví, až takmer tretinový podiel. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu SR [ŠÚ SR].

“Export automobilov vlani dosiahol hodnotu viac než 11 mld. EUR a tvoril tak z celkového slovenského exportu až 17,2 %”, hovorí Eva Sadovská, analytička Poštovej banky.

Automobily sú tak jednoznačne naším najdôležitejším vývozným artiklom. Po autách s nálepkou „made in Slovakia“ siahali vlani najmä Nemci, Briti, Číňania, Francúzi a Taliani. Do tejto pätice krajín smerovala v roku 2013 viac ako polovica všetkých áut vyvezených zo Slovenska. Poradie v rebríčku najväčších importérov „slovenských“ automobilov sa v porovnaní s rokom 2012 mierne zmenilo. Veľká Británia a Francúzsko si vymenili pozície a Taliansko vytlačilo z prvej päťky USA.

Približne dvanástinu nášho exportu majú „na svedomí“ výrobcovia televízorov a monitorov. Vlani sa zo Slovenska vyviezli obrazovky v celkovej hodnote 5,4 mld. EUR a pozerali sa do nich najmä zákazníci z Nemecka, Veľkej Británie a Holandska.

Viac..  Ivan Štefanec: Voľby do VÚC sledoval aj Európsky parlament, pozitívne vníma pád Mariana Kotlebu

Top trojku slovenských exportných položiek vlani uzatvárali telefónne súpravy, ktoré zosadili z bronzovej priečky ropné oleje. Telefóny sa zo Slovenska vyviezli v hodnote 3,2 mld. EUR a tvorili tak rovných 5,0 % slovenského exportu. Svojich odberateľov našli najmä u našich susedov z Českej republiky, Poľska a Rakúska.

Koncentrácia slovenského exportu je zjavná aj z teritoriálneho hľadiska. Dlhodobo totiž platí, že najväčšia časť nášho vývozu smeruje do krajín Európskej únie [82,8 % v roku 2013], predovšetkým na nemecký [21,1 %] a český [13,6 %] trh. Z krajín mimo EÚ si najvyšší podiel na našom exporte drží Ruská federácia [4,0 % v roku 2013], na ktorú sa ale postupne doťahuje Čína.

Čína sa v rebríčku našich najvýznamnejších obchodných partnerov šplhá čoraz vyššie. Hoci z „krajiny draka“ stále výrazne viac dovážame než do nej vyvážame, význam Číny ako nášho odberateľa postupne narastá. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8 %, tak v roku 2013 to bolo už 2,5 %. Za zvyšujúcim sa podielom Číny na našom exporte treba hľadať predovšetkým už spomínaný vývoz osobných automobilov. Kým v roku 2007 do Číny smerovalo len 2,8 % zo Slovenska vyvezených automobilov, tak v roku 2013 to bolo už 11,4 %. Zjednodušene povedané, každé deviate auto vyrobené na Slovensku putovalo do Číny. Práve Čína pritom predstavuje vzhľadom na svoju obrovskú spotrebiteľskú základňu a rýchlo sa rozvíjajúcu ekonomiku veľkú príležitosť aj pre ďalších slovenských exportérov.

O red