Zo Slovenska sa vlani vyviezli autá za viac ako 11 mld. EUR.

Zahraničný obchod je prirodzenou súčasťou fungovania jednotlivých ekonomík i svetového hospodárstva ako celku. Dnes by sme už len veľmi ťažko našli krajinu, ktorá funguje v absolútnej sebestačnosti a izolácii. Práve naopak, snahou predovšetkým vyspelých ekonomík je zvyšovanie miery špecializácie a využívanie medzinárodného obchodu. Typickým príkladom je i Slovensko – rozmerom národného hospodárstva malá, no o to viac otvorená a proexportne orientovaná ekonomika. Zahraničný obchod bol hlavným ťahúňom našej ekonomiky aj v uplynulom roku.

najvýznamnejšie exportné položky sr v roku 2013 jpgV roku 2013 sa zo Slovenska vyviezol tovar v celkovej hodnote 64,4 mld. EUR. Viac ako polovica tohto objemu bola pritom zásluhou vývozu 12 najvýznamnejších tovarových skupín [z celkovo viac ako 1 200]. Aj vlani sa tak potvrdilo, že náš export je výrazne koncentrovaný na niekoľko málo odvetví. Autá, televízory a telefónne súpravy. Tak práve tieto tri tovarové skupiny sme v minulom roku vyvážali najviac a na našom exporte mali skutočne leví, až takmer tretinový podiel. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu SR [ŠÚ SR].

“Export automobilov vlani dosiahol hodnotu viac než 11 mld. EUR a tvoril tak z celkového slovenského exportu až 17,2 %”, hovorí Eva Sadovská, analytička Poštovej banky.

Automobily sú tak jednoznačne naším najdôležitejším vývozným artiklom. Po autách s nálepkou „made in Slovakia“ siahali vlani najmä Nemci, Briti, Číňania, Francúzi a Taliani. Do tejto pätice krajín smerovala v roku 2013 viac ako polovica všetkých áut vyvezených zo Slovenska. Poradie v rebríčku najväčších importérov „slovenských“ automobilov sa v porovnaní s rokom 2012 mierne zmenilo. Veľká Británia a Francúzsko si vymenili pozície a Taliansko vytlačilo z prvej päťky USA.

Približne dvanástinu nášho exportu majú „na svedomí“ výrobcovia televízorov a monitorov. Vlani sa zo Slovenska vyviezli obrazovky v celkovej hodnote 5,4 mld. EUR a pozerali sa do nich najmä zákazníci z Nemecka, Veľkej Británie a Holandska.

Top trojku slovenských exportných položiek vlani uzatvárali telefónne súpravy, ktoré zosadili z bronzovej priečky ropné oleje. Telefóny sa zo Slovenska vyviezli v hodnote 3,2 mld. EUR a tvorili tak rovných 5,0 % slovenského exportu. Svojich odberateľov našli najmä u našich susedov z Českej republiky, Poľska a Rakúska.

Viac..  Komentár Davida Sassoliho: Parlament budúcnosti skúšaný pandémiou a totalitnými režimami

Koncentrácia slovenského exportu je zjavná aj z teritoriálneho hľadiska. Dlhodobo totiž platí, že najväčšia časť nášho vývozu smeruje do krajín Európskej únie [82,8 % v roku 2013], predovšetkým na nemecký [21,1 %] a český [13,6 %] trh. Z krajín mimo EÚ si najvyšší podiel na našom exporte drží Ruská federácia [4,0 % v roku 2013], na ktorú sa ale postupne doťahuje Čína.

Čína sa v rebríčku našich najvýznamnejších obchodných partnerov šplhá čoraz vyššie. Hoci z „krajiny draka“ stále výrazne viac dovážame než do nej vyvážame, význam Číny ako nášho odberateľa postupne narastá. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8 %, tak v roku 2013 to bolo už 2,5 %. Za zvyšujúcim sa podielom Číny na našom exporte treba hľadať predovšetkým už spomínaný vývoz osobných automobilov. Kým v roku 2007 do Číny smerovalo len 2,8 % zo Slovenska vyvezených automobilov, tak v roku 2013 to bolo už 11,4 %. Zjednodušene povedané, každé deviate auto vyrobené na Slovensku putovalo do Číny. Práve Čína pritom predstavuje vzhľadom na svoju obrovskú spotrebiteľskú základňu a rýchlo sa rozvíjajúcu ekonomiku veľkú príležitosť aj pre ďalších slovenských exportérov.

O red

Avatar