Fiat je na čele európskych automobiliek a láka aj investorov

fiat
PHOTO: Ilustračné Flickr.

● Predaje automobilov v Európe za rok stúpli o 10,6 percenta.

● Rast v Spojených štátoch a Číne znamená silnejšie exportné trhy pre výrobcov áut.

● Fiat sa ocitol na čele sektoru – od vlaňajšieho augusta už posilnil o 42 percent.

Do Európy sa pomaly vracia rast, náklady sú v podstate pod kontrolou (hlavne u nemeckých automobiliek), ceny sú nízke a svetový trh s osobnými vozidlami rastie. Čo by sa nám na európskych producentoch áut mohlo nepáčiť?

Rast na historicky najvyšších úrovniach

Od čias finančnej krízy sa európsky automobilový sektor pohyboval najčastejšie v negatívnom teritóriu a predaje klesali. Len na konci roka 2009 a pár mesiacov v roku 2011 došlo k niekoľkým občasným výskytom pozitívneho rastu. Teraz však kríza eurozóny pomaly poľavuje a opäť sa objavuje rast, ktorý má vyváženejší a hlavne širšie poňatý profil. Predaje vozidiel v Európe podľa posledných dát narástli od minulého roka o 10,6 percenta.

A predaje áut idú hore aj inde vo svete. K dvom najväčším trhom pritom patria Spojené štáty a Čína, ktoré vykazujú slušný rast. Keď k tomu ešte prirátame minimálny tlak na vstupné náklady – z hľadiska pracovnej sily a kapitálu – potom by automobilový sektor mohol byť tým správnym miestom, kde sa budú vytvárať veľké zisky.

Úspešní európski výrobcovia áut

Podľa nášho kvantového modelu sú automobilky v Európe zďaleka najatraktívnejším priemyslom, a to vzhľadom na kombináciu pozitívneho výhľadu rastu a lákavých cien. Väčšina 12-mesačných predpovedí cien počíta s viac ako 20-percentným rastom pri jednotlivých akciách v tejto skupine.

Vôbec najlepšie z nášho modelu vychádza Fiat, ktorého sme už v auguste 2013 prekrstili na najviac podhodnoteného výrobcu áut v Európe. Od tej doby už akcie firmy posilnili o 42 percent, a 12-mesačná cenová predpoveď hovorí o 25 percentách.

Viac..  Ján Figeľ: Slovensko a spojené brehy Atlantiku

Akcie sa teraz obchodujú na 13 násobku odhadovaných ziskov na akciu pre najbližších 12 mesiacov (tzv. forward EPS), čo je citeľne pod priemerom celého trhu. Podľa našej metodiky sa Indikátor neistoty (uncertainty indicator – UI) nachádza na hodnote 5. Konkrétne to znamená, že sa náš model výrazne rozchádza so súčasným konsenzom, ktorý teraz predpovedá 14-percentný prepad ceny akcie v najbližších 12 mesiacoch. Tiež tzv. sell – side analytici boli voči Fiatu značne negatívni, keď sme ho nazvali najviac podhodnoteným výrobcom áut minulého roka. A len čas nám ukáže, kto mal vlastne pravdu.

Ďalšou európskou automobilkou, na ktorú by sme chceli upozorniť, je Daimler. Tomu sa podarilo vykázať dobré štvrťročné výsledky a svoju silu dokazuje tiež v Ázii. Jediným znepokojujúcim faktom je, či vôbec dokáže vylepšiť svoje marže a hlavne sa v predajoch priblížiť BMW.

 Komentár pripravil Peter Garnry, hlavný akciový stratég Saxo Bank.

O ram

Odporúčame pozrieť

investicie

V eurozóne nálada investorov mierne klesla, v Nemecku sa zlepšila

Investorom v Nemecku sa v januári prekvapujúco zlepšila nálada a ich dôvera v ekonomiku vzrástla. …

Consent choices