Domov / SPOTREBITEĽ / Nové pravidlá pri nákupe online aj v obchodoch! Čo sa zmení?

Nové pravidlá pri nákupe online aj v obchodoch! Čo sa zmení?

online nákup
PHOTO: Flickr.

V marci 2014 spustila Európska komisia kampaň o právach spotrebiteľov, v rámci ktorej informovala občanov o ich právach vyplývajúcich z právnych predpisov EÚ, a poskytla informácie o tom, kde sa im poskytne poradenstvo a pomoc v prípade akýchkoľvek otázok či problémov (MEMO/14/191). Kampaň je zacielená najmä na spotrebiteľov v 8 krajinách: Bulharsko, Cyprus, Grécko, Taliansko, Lotyšsko, Poľsko, Portugalsko a Španielsko.

Dobrá správa pre viac ako 507 miliónov spotrebiteľov v Európe: od 13. júna posilnia nové právne predpisy EÚ ich práva v celej Európskej únii. Nová smernica o právach spotrebiteľov, ktorá práve nadobudla účinnosť, posilňuje práva spotrebiteľov pri nákupe kdekoľvek a kedykoľvek v Európe – tak pri nákupe online, ako aj v kamenných obchodoch.

Vytváraním rovnakých podmienok podnikania prinesú nové pravidlá výhody aj podnikom, pričom znížia náklady obchodníkov pri ponúkaní produktov a služieb spotrebiteľom za hranicami. Nové pravidlá napríklad v celej EÚ zabezpečia, že spotrebitelia budú mať 14 dní na to, aby si svoj nákup mohli rozmyslieť a odstúpiť od zmluvy pri akomkoľvek online predaji alebo predaji mimo obchodných priestorov (keď predajca navštívi spotrebiteľa doma) – oproti predchádzajúcim najmenej siedmim dňom.

Nové pravidlá takisto zakazujú príplatky za použitie kreditných kariet a špeciálnych telefonických liniek, ako aj dopredu zaškrtnuté políčka na webových lokalitách na vyberanie poplatkov za dodatočné platby (napríklad pri kúpe letenky online). Aby sa tieto nové pravidlá uplatňovali jednotne v celej EÚ a spotrebitelia ich mohli využívať bez ohľadu na to, v ktorom členskom štáte sa nachádzajú, zverejňuje Európska komisia takisto usmerňujúci dokument pre vnútroštátne orgány vrátane voliteľného modelu pre základné informácie pre spotrebiteľa, ktoré sa majú uvádzať pri digitálnych produktoch.

„Európa skoncovala so zavádzaním spotrebiteľov na internete. Odteraz si každý spotrebiteľ v Európskej únii môže nárokovať svoje práva podľa smernice o právach spotrebiteľov, čo znamená: koniec vopred zaškrtnutým políčkam pri kúpe letenky, koniec dodatočným poplatkom pri platbe kreditnou kartou online a koniec praktikám obchodníkov, ktorí vám hovoria, že nemôžete vrátiť tovar zakúpený cez internet“, povedala podpredsedníčka Komisie a komisárka EÚ pre spravodlivosť Viviane Redingová.

Viac..  Reťazce zvyšovali ceny, potraviny na Slovensku zdraželi najviac v EÚ

„Sebavedomý spotrebiteľ je najlepšou správou pre náš jednotný trh. Dať kontrolu spotrebiteľom prostredníctvom posilnenia ich dôvery je najlacnejší stimulačný balíček, aký môže Európa zaviesť. Európska Komisia bude teraz dôsledne kontrolovať, či členské štáty dodržiavajú to, na čom sa predtým dohodli, či správne vykonávajú pravidlá a či dávajú spotrebiteľom práva, na ktoré majú nárok,“ dodala Redingová.

Nová smernica o právach spotrebiteľov harmonizuje vnútroštátne právne predpisy na ochranu spotrebiteľov v niekoľkých dôležitých oblastiach, ako sú napr. informácie, ktoré spotrebitelia potrebujú pred zakúpením tovarov a služieb a ich právo zrušiť online nákupy. Väčšia harmonizácia znamená, že spotrebitelia sa teraz môžu spoliehať na rovnaké práva bez ohľadu na to, kde v EÚ nakupujú. Znamená to takisto jednoduchšie a predvídateľnejšie pravidlá pre obchodníkov, ktorí teraz budú mať väčšiu motiváciu na rozšírenie svojej podnikateľskej činnosti za hranice.

Podľa nových pravidiel EÚ (pozri tiež prehľad o nových pravidlách), sa teraz spotrebitelia z EÚ môžu spoliehať na (viac informácií v prílohe):

väčšiu cenovú transparentnosť;

zrušenie neopodstatnených príplatkov za použitie kreditných kariet a špeciálnych telefonických liniek;

zákaz vopred zaškrtnutých políčok na internete, napríklad pri nákupe leteniek;

predĺženie lehoty, kedy si svoj nákup môžu rozmyslieť zo siedmich na 14 dní v celej EÚ;

posilnené práva na vrátenie peňazí, do 14 dní po zrušení nákupu spotrebiteľom;

pravidlá zakazujúce skryté poplatky na internete, ako napríklad ponuky na internete, ktoré niečo inzerujú ako zdarma, ale v skutočnosti to tak nie je (napr. horoskopy alebo recepty);

lepšiu ochranu vo vzťahu k digitálnemu obsahu, najmä v súvislosti s informáciami o softvéri a hardvéri, s ktorými produkty pracujú.

 

O ram

Avatar

Odporúčame pozrieť

ludia

Spotrebitelia v Európe i v Japonsku budú môcť ťažiť z najväčšej zóny voľného obchodu na svete

1. februára 2019 nadobúda platnosť Dohoda o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom. Podniky a …