Domov / SPOTREBITEĽ / Komisia zverejnila výsledky štúdie maloobchodu. Naše možnosti výberu potravín sa stále rozširujú

Komisia zverejnila výsledky štúdie maloobchodu. Naše možnosti výberu potravín sa stále rozširujú

grocery
PHOTO: Ilustračné Flickr.

Európska komisia predstavila výsledky rozsiahlej štúdie, ktorá skúmala vývoj výberu a inovácií potravín v Európe v poslednom desaťročí. Výsledky ukazujú, že vstup nových konkurentov vždy zvyšuje výber a inovácie produktov. Ponuka potravín pre európskych občanov sa od roku 2004 neustále zvyšuje.

Podpredseda Komisie zodpovedný za politiku hospodárskej súťaže, Joaquín Almunia: “Európski občania by si mali užívať dobré jedlo za prijateľné ceny. V posledných piatich rokoch vyjadrili zúčastnené strany veľa otázok týkajúcich sa fungovania nášho potravinového reťazca. Potrebujeme jasné fakty, aby sme mohli posúdiť obavy, najmä dopad vyjednávacej sily a privátnych značiek veľkých maloobchodných reťazcov. Táto štúdia poskytuje dôležité poznatky a pripravuje pôdu pre ďalšiu prácu v týchto oblastiach.”

Zaostávajúce inovácie

Pokiaľ ide o množstvo obchodov, výrobkov, značkových výrobcov a veľkostí balenia, na miestnej úrovni sa možnosti pre spotrebiteľov v priebehu posledného desaťročia neustále zvyšujú. Avšak počet inovácií, ktoré sa každý rok dostanú k spotrebiteľovi, sa znížil od roku 2008 o 6,5%. Deje sa to aj v dôsledku hospodárskej krízy. Kým v roku 2004 pozostávali inovácie z úplne nových alebo rozšírených produktov (napríklad nových príchutí), v roku 2012 sa až tretina inovácií týkala len nových obalov.  

Viac..  Komisia napomína Slovensko. Svoje povinnosti podľa práva EÚ si nesplnilo vo viacerých oblastiach

Na národnej úrovni sa zasa zvýšila koncentrácia značkových výrobcov vo väčšine skúmaných produktových kategórií. Koncentrácia moderného maloobchodu a tradičných obchodov sa v zvýšila prakticky vo všetkých členských štátoch.

Vyžiadaný výskum

Komisia dostala sťažnosti od subjektov pôsobiacich v potravinovom dodávateľskom reťazci, rovnako ako požiadavky zo strany Európskeho parlamentu, aby preskúmala vplyv koncentrácie maloobchodov v reťazci. Sťažnosti uvádzali, že veľké subjekty (najmä veľké moderné obchody), kladú na svojich dodávateľov často negatívne podmienky, a tak títo dodávatelia nie sú schopní investovať do nových produktov. To údajne vedie k obmedzovaniu výberu a inovácií potravinárskych výrobkov pre európskych spotrebiteľov.

Komisia preto vykonala komplexnú štúdiu v rámci moderného odvetvia maloobchodu s cieľom zistiť, ako sa výber a inovácie na pultoch obchodov vyvinuli v poslednom desaťročí. Štúdia je jedným z prvých svojho druhu – skúmala viac ako 300 obchodov v 9 členských štátoch EÚ a škálu 23 výrobkov po obdobie 2004 – 2012.

O tib

Avatar

Odporúčame pozrieť

Timmermans, Jourova

Komisia: Slobodná Európa nie je samozrejmosť, ale každodenná voľba

Vyhlásenie prvého podpredsedu Timmermansa a komisárky Jourovej k nadchádzajúcemu európskemu dňu spomienky na obete všetkých …