Ivan Štefanec: Fico o obchvate Bratislavy klame, sám žiadal Junckera o financie

ficostefanec
Robert Fico (predseda Vlády), Ivan Štefanec (europoslanec). PHOTO: Flickr/ © European Union/redakcia

Robert Fico na včerajšej tlačovej konferencii odmietol financovanie výstavby bratislavského obchvatu z európskych peňazí. Jeho vláda však na tento projekt žiadala prostriedky práve z toho Junckerovho balíka, ktorý teraz odmieta využiť, upozorňuje poslanec Európskeho parlamentu Ivan Štefanec (SDKÚ-DS, EPP).

„Projekty výstavby D4 a R7 vláda v novembri 2014 zaradila do zoznamu kľúčových investičných projektov Slovenskej republiky a žiadala naň 1, 35 miliardy eur. O dva mesiace neskôr to Robert Fico vyhlasuje za „fantazmagóriu“ a hovorí, že celý obchvat sa postaví v rámci PPP projektov bez účasti Európskej únie. Otvorene sa pýtam, či cíti v sebe kúsok zodpovednosti za obraz, ktorý o Slovensku v zahraničí vytvára?“

„Ak už vtedy vedel, že obchvat pôjde cez PPP projekty, nemal zaťažovať Európsku komisiu so žiadosťou. Ale ak to nevedel a plán financovania tak významnej investície sa v jeho hlave zrodil z týždňa na týždeň, nemá čo robiť na čele vlády,“ myslí si Štefanec.

Podľa neho je nezmyslom odvolávať sa na to, že z európskych peňazí by sa obchvat začal stavať až v roku 2023.

„Rýchlosť, s akou bola postavená diaľnica až do Košíc a krach Širokého Doprastavu a Váhostavu, ktoré doteraz nevyplatili faktúry subdodávateľom, dáva tušiť, ako bude výstavba obchvatu asi prebiehať. Všetko nasvedčuje tomu, že Robert Fico si potrebuje pred voľbami poklepať základný kameň bez ohľadu na ďalší vývoj,“ uzatvára Štefanec. 

Zelená pre obchvat Bratislavy, stavať sa bude od roku 2016!

Vláda v stredu dala zelenú novému diaľničnému obchvatu cez PPP projekty. Vypracovala štúdiu, podľa ktorej je to najvýhodnejší spôsob stavby. V opačnom prípade by doprava v Bratislave mohla skolabovať.

Bratislava a juh Slovenska potrebujú ďalší diaľničný obchvat. Inak doprava v tejto časti republiky by úplne skolabovala do roku 2020. Minister dopravy dokonca hovoril o dopravnom pekle.

Viac..  Raňajkové jedlá: EP prijal pravidlá pre lepšiu informovanosť spotrebiteľov

„Smerom na východ Slovenska k nemu dochádza už dnes,“ uviedol minister dopravy Ján Počiatek.

Projekt len po tunel bude stáť 4 miliardy cez PPP. Postaví ho súkromný investor, ktorý vyhrá súťaž. Štát mu následne ďalších 30 rokov bude platiť 130 až 150 miliónov eur ročne. S tým nesúhlasí ale opozícia.

„Ministerstvo dopravy pri návrhu tohto projektu vôbec nebralo do úvahy ďalšie formy a modely financovania takéhoto projektu,“ ozrejmil poslanec Ján Hudacký.

Junckerov investičný balík

Premiér okamžite oponoval. „Nemáme k dispozícií finančné prostriedky v štátnom rozpočte tak, aby sme dokázali zvládnuť aj tento projekt a tiež ďalšie projekty, ktoré máme naplánované a chceme zrealizovať,“ vysvetlil Robert Fico.

Podľa ministerstva dopravy by sme z vlastných peňazí mohli stavať najskôr o sedem rokov. Stálo by to 1,3 miliardy eur. Dovtedy by ale nevydržala doprava a skolabovala by.

Postaviť sa má 59 kilometrov ciest. Možnosťou boli i finančné prostriedky z takzvaného Junckerovho investičného balíčka. Avšak tieto peniaze pôjdu na cezhraničné projekty.

Nový obchvat Bratislavy by sa podľa plánu mal začať stavať začiatkom roka 2016. Prvé autá by po ňom mohli prejsť o štyri roky neskôr.

Viac sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk.

O red

Odporúčame pozrieť

nasilie

Europarlament schválil historicky prvé pravidlá EÚ o boji proti násiliu na ženách

Cieľom nových pravidiel je predchádzať rodovo motivovanému násiliu a chrániť jeho obete, najmä ženy a …

Consent choices