Brno, diskusia eCall
Brnenská konferencia o problematike systému eCall

Ako bude fungovať systém eCall? Pri náraze vám auto zavolá záchranku samé

V Brne sa stretli zástupcovia Slovenska, Česka, Maďarska a Rakúska pri diskusii o problematike systému automatického tiesňového volania eCall. Odborníci z oblasti telekomunikácií, záchranných zložiek, automobilového priemyslu a zástupcovia kompetentných orgánov zaoberajúcich sa zavedením systému v jednotlivých krajinách prišli debatovať o pripravenosti jednotlivých štátov na zavedenie systému, ktorý má fungovať od roku 2018. Na Slovensku spadá problematika eCall pod Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnútra. Cieľom diskusie bolo podeliť sa o svoje skúsenosti s prípravou na zavádzanie systému eCall a hovoriť o možnostiach odstránenia prekážok, ktoré musia byť prekonané, aby mohol eCall fungovať ako má. Takýmito prekážkami je napríklad zastaraná mobilná sieť, jej pokrytie či roaming pri cestovaní cez hranice, ktorý by mala vyriešiť jednotná paneurópska SIM karta. Zároveň je potrebné zoznámiť so systémom operátorov tiesňových liniek a doškoliť ich pre jeho obsluhu.

Diskusie sa zúčastnila aj europoslankyňa Olga Sehnalová, ktorá mala návrh na starosti v Európskom Parlamente. Podľa jej slov „eCall predstavuje významný krok k posilneniu bezpečnosti na cestách a ako verejná služba bude všetkým občanom poskytovaná zadarmo bez ohľadu na typ alebo hodnotu vozidla,“ . Európsky parlament schválil zákon, vďaka ktorému bude systém eCall od 31.marca 2018 povinnou výbavou všetkých nových osobných automobilov. Podľa Parlamentu by sa jeho používaním v budúcnosti mohol znížiť počet fatálnych dopravných nehôd v EÚ až o 10%.

Viac..  Strážcovia prístupu musia dodržiavať všetky povinnosti vyplývajúce z aktu o digitálnych trhoch

Systém eCall je elektronický bezpečnostný systém zabudovaný v palubovej doske auta. V prípade vážnej dopravnej nehody sa môže stať, že si posádka auta nie je schopná zavolať pomoc. Systém eCall však  automaticky kontaktuje tiesňovú linku 112 okamžite, ako zabudované čidlá zaznamenajú náraz. Systém poskytne operátorovi základné informácie o mieste, rozsahu a času nehody. Umožní tak operátorovi  ihneď vyslať k miestu nehody záchranné zložky.

Najväčšie obavy zo zavedenia eCall spočívajú najmä v ochrane údajov a sledovaní vozidiel. Návrh zákona však zohľadňuje aj tieto obavy. Údaje o vozidle budú vysielané iba v prípade nehody a nesmú byť poskytnuté tretím stranám bez predchádzajúceho súhlasu dotknutej osoby. Výrobca vozidla bude zároveň povinný zabezpečiť, aby mohli byť údaje kedykoľvek úplne vymazané.

O dom

Odporúčame pozrieť

Európsky parlament

Odhalenie špiónky aj podpora 50 miliárd eur. Europarlament zhodnotil dva roky vojny

Už sú to dva roky od agresívneho napadnutia Ukrajiny Ruskom. Toto dvojročné obdobie bilancoval už …

Consent choices