Firmy predávajúce online zarobili vlani každé piate euro práve prostredníctvom predaja cez internet

Kedysi sme si nákup v iných ako kamenných predajniach nevedeli ani len predstaviť. Dnes si mnohí z nás nevedia predstaviť, keby nemali možnosť nakupovať prostredníctvom internetu. Dôvodov pre, ale aj proti, je viacero. Na druhej strane celého tohto procesu sú predávajúci. V nasledujúcom texte sa preto pozrieme na to, ako sa v roku 2014 podieľal online predaj na celkových tržbách slovenských a európskych podnikov aktuálne predávajúcich svoje tovary a služby aj prostredníctvom internetu. Zhodnotíme aj hlavné faktory, ktoré, nielen našim obchodníkom, sťažujú ponúkanie svojich tovarov a služieb online, alebo im v ňom úplne bránia. Pri našej analýze sme vychádzali z prieskumu Eurobarometer.

online predaj

„Na Slovensku sa v roku 2014 tržby z online predaja podieľali na celkových tržbách spomenutých podnikov 19,2 % – ami. V tomto smere zaostávame za európskym priemerom [25,7 %], ale aj takmer všetkými krajinami EÚ26 [Malta a Cyprus neboli súčasťou prieskumu]. Nižší podiel ako u nás zaznamenali už len v Grécku. Naopak, v Luxembursku bolo takmer každé druhé euro celkových tržieb zarobené prostredníctvom internetového predaja“, uviedol analytický tím Poštovej banky. Z pohľadu jednotlivých sektorov v rámci EÚ pripadá najväčší objem takýchto tržieb [37,4 %] ubytovacím službám, sektoru informácií a komunikácie [31,6 %] a zhruba pätina veľkoobchodu a maloobchodu. Až viac ako 86 % tržieb z online predaja slovenských obchodníkov pochádzalo z predaja na domácom trhu. To je len veľmi mierne nad priemerom EÚ26. Len necelých 11 % prislúchalo predaju v rámci EÚ. Z krajín mimo európskeho zoskupenia prišli v uplynulom roku ani nie tri percentá z celkových „online“ tržieb. Prvenstvo získalo Poľsko, kde až 93,0 % všetkých tržieb pochádzalo z internetového predaja v rámci domácej krajiny.

Predávať svoje tovary a služby prostredníctvom internetu však vyžaduje nielen istú technologickú platformu, no je potrebné dodržiavať a splniť aj isté podmienky a pravidlá. To ide samozrejme ruka v ruke aj s finančnou investíciou. Podniky vidia viacero prekážok, ktoré im buď znemožňujú alebo sťažujú prístup na tento druh trhu. Faktorom, ktorý európske podniky považujú v predaji prostredníctvom internetu za najväčšiu prekážku, sú vysoké dopravné náklady. Stotožňuje sa s tým až 57 % európskych podnikov, ktoré aktuálne takto svoje tovary nepredávajú. Slovensko tento priemer vysoko prekračuje. U nás to považuje za problém až 72 % podnikov, čo je najviac spomedzi krajín EÚ26. Druhým najväčším problémom sú vysoké náklady a samotný náročný proces spojený so zárukou tovaru, jeho reklamáciou, prípadne vrátením. Na Slovensku to pociťuje ako prekážku 46 % obchodníkov. Rovnako, pre viac ako polovicu európskych firiem, je problémom aj neznalosť všetkých pravidiel, ktoré sú s internetovým predajom spojené. Práve z tohto rizika majú, spomedzi krajín EÚ26, najväčšiu obavu spoločnosti na Slovensku [až 66 %].

Viac..  Vladimír Bilčík: Nielen Rusi sa snažia ukryť svoje majetky, musíme mať pravidlá na ich habanie

Európsky priemer sa v tomto smere pohybuje na úrovni 54 %. Postrachom pre zhruba každý druhý európsky aj slovenský podnik je obava, že ceny ponúkaných tovarov a služieb by boli tlačené smerom nadol. Vstup na tento trh by totiž vyžadoval prispôsobiť ceny konkurencii, ktoré sú zvyčajne nižšie ako v kamennej predajni. Nástrah je viac než dosť. Obchodníci, či už slovenskí alebo európski ako takí, majú rešpekt aj pred komplikovaným a nákladným zdaňovacím procesom, nedostatočnou bezpečnosťou pri platbách, jazykovou bariérou, nedostatočne rýchlym internetovým pripojením, a inými.

O ram

Odporúčame pozrieť

Eurobarometer: Súčasná geopolitická situácia zvyšuje význam európskych volieb

Európsky parlament v stredu zverejnil posledný Eurobarometer pred európskymi voľbami. Občania podľa najnovšieho prieskumu vedia …

Consent choices