Monika Smolková: Únia by mala znižovať využívanie autobusov

Gestorský výbor dopravy schválil nové Nariadenie Európskej komisie o mestskej mobilite. Europoslankyňa Monika Smolková, ktorá je tieňovou spravodajkyňou tejto správy hovorí, že každý členský štát sa zaviazal znižovať CO2. Únia by mala znižovať využívanie autobusov. Nahradiť by ich mali električky alebo elektromobily, prípadne ekologické autobusy.

K novému nariadeniu o mestskej mobilite ste podali jedenásť pozmeňujúcich návrhov. Čoho sa týkali?

V stanovisku sa totiž len okrajovo spomínali cyklisti. Žiadala som, aby pri budovaní nových ciest v mestách, prípadne pri rekonštrukciách súčasných ciest sa myslelo aj na cyklotrasy. Dnes je známe, že mnohí ľudia sa vrátili späť k používaniu bicyklov. Je to rýchly a efektívny dopravný prostriedok a nezaťažuje životné prostredie, no pre občanov nie je vyhradený priestor. Musíme konštatovať, že dnes je jazda na bicykli často nebezpečná.

Niektoré európske mestá už však majú vybudované cyklistické trasy..

Áno, pri návrhu som sa inšpirovala Štrasburgom, kde pri budovaní nových ciest je automaticky vyčlenený priestor aj pre cyklochodník. Vodiči sa tam už naučili, že cyklisti sú rovnocennou súčasťou dopravy. V rámci mestskej mobility sú už dnes mestá, ktoré využívajú integrovaný systém dopravy a vychádzajú obyvateľom v ústrety. Veľa občanov používa viacero dopravných prostriedkov, idú napríklad vlakom, potom prejdú na električku a ešte potrebujú ísť peši. Chceme zabezpečiť, aby mohli v rámci jedného mesačného lístka využívať tento integrovaný systém dopravy. Pokiaľ im doprava komplikuje život, radšej využijú osobné autá, čo zaťažuje mobilitu a statickú dopravu.

Čo by mala priniesť nová stratégia?

Každý, kto býval v meste vie, aké problematické je dostať sa ráno do práce a poobede domov, keďže sú sústavné zápchy. Na druhej strane v rámci mestskej hromadnej dopravy používame autobusy, ktoré zaťažujú životné prostredie. Cieľom stratégie mestskej mobility je znížiť počet áut ako spôsob dopravy do práce a ľuďom, ktorí používajú mestskú dopravu poskytnúť čo najvýhodnejšie možnosti, tak aby sme znižovali CO2. Chceme dosiahnuť, aby sa začali využívať ekologické dopravné systémy a aby sa ľudia čo najrýchlejšie dostali do práce. Riešením môžu byť osobitné pruhy pre mestskú dopravu.

Viac..  Eugen Jurzyca: Mnohé škody na ekonomike v dôsledku koronakrízy sa ešte neprejavili

To znamená, že nariadenie nehovorí len o problémoch, ktoré existujú, ale malo by poskytnúť aj riešenia.

Áno, s poslancami sme navrhli pozmeňovacie návrhy, ktoré ho vylepšujú. Niektoré členské štáty už majú vlastné stratégie mestskej mobility, ale sú staré niekoľko rokov. Nemajú v nich zahrnutú bezpečnosť, alebo znižovanie emisií. Preto som dala pozmeňujúci návrh, aby členské štáty prehodnotili pôvodné stratégie a oboznámili svojich občanov o potrebe ochrany životného prostredia a aby vyšli v ústrety ľuďom, ktorí sa potrebujú pohybovať v rámci mesta.

Rozlišuje toto nariadenie krajiny, v ktorých už je mestská mobilita rozvinutá od tých menej rozvinutých?

Presne tak. Nariadenie dáva tieto rozvinuté mestá ako príklad. Poukazuje na to, že treba koordinovať a využívať osvedčené postupy mestskej mobility, ktoré sú v jednotlivých členských štátoch a fungujú. Túto myšlienku by si mali osvojiť mestá, ktoré sa chcú turisticky zatraktívniť. Je potrebné urobiť pešie zóny, kam sa autá nedostanú. Nie každý sa však môže pohybovať peši. Práve týmto ľuďom by mohli slúžiť elektromobily, prípadne cyklotrasy.

Na otázky spravodajského portálu EuropskeNoviny.sk odpovedala europoslankyňa Monika Smolková.

O jac

Avatar

Odporúčame pozrieť

europsky-parlament

Európsky parlament chce zakázať používať palmový olej

ŠTRASBURG / Vďaka tomu, že Európania konzumujú obrovské množstvo palmového oleja, bol už vyklčený dažďový …