Drony – pozitívum či komplikácia našej budúcnosti?


Civilné drony budú jednou z prvých úloh, ktoré poslancov čakajú po letnej pauze. Sú to diaľkovo ovládané bezpilotné zariadenia, ktoré sa v súčasnosti čoraz viac dostávajú do povedomia nielen odborníkom, ale aj bežným ľuďom.

Niektorí ale zastávajú názor, že drony obťažujú ľudí hlukom a nabúrajú ich súkromie. O dronoch majú v septembri hlasovať poslanci Výboru pre dopravu. Bude to po tom, ako sa dokončí legislatíva o bezpečnosti a ochrane súkromia.

“Za posledných 15 rokov sa z komerčného pohľadu zaznamenal obrovský rast sektora. Vidíme, že sa civilné bezpilotné lietadlá využívajú na kontrolu úrody na poliach, na obrovských výmerách pôdy. Vidíme, ako zhodnocujú humanitárne katastrofy. Využívajú sa pri lesných požiaroch, pri kontrole železničných tratí. Teraz sa treba pozrieť na to, ako sa to dá riadiť citlivejšie a bez normatívneho prístupu,” hodnotí využívanie dronov Jacquelin Foster, zodpovedná za správu o ich bezpečnom využívaní.

Podmienky pre získanie licencie na využívanie bezpilotných lietadiel sú v súčasnosti v každej krajine iné. Mnohí sa preto pýtajú, kedy príde jednotná celoeurópska licencia pre bezpilotné lietadlá. Všeobecne platí, že ak prevádzkujete dron na kontrolu svojich polí ako roľník, a ak prevádzkujete dron na futbalovom štadióne, ide o dve skutočne rôzne požiadavky. Chceme zaručiť fungovanie vhodných leteckých škôl, ktoré by ľuďom vydávali riadne licencie. Rovnako chceme zaručiť, aby prevádzkovateľ absolvoval adekvátnu úroveň výučby,” reagovala poslankyňa Foster.

Viac..  Eugen Jurzyca o nových digitálnych pravidlách v EÚ: Návrhy prinášajú viac byrokracie, než je treba

Súčasťou správy je aj otázka bezpečnosti. Obavy vznikajú najmä pri možných stretoch dronov s leteckými záchrannými zložkami v zónach bez monitorovania. Pripravujeme si ideový rámec, kde navrhujeme možné napredovanie, potom to musia posúdiť regulačné orgány. Geofencing – monitorovanie zóny – bude platiť a isté technológie možno zablokovať v okolí letísk a zrejme aj elektrární. Pripravujeme všeličo v tomto smere,” vysvetlila poslankyňa.  Isté obmedzenia orgánov civilného letectva v rámci  leteckých pokynov pre drony, ktoré lietajú vo výške 120 – 152 metrov už existujú.

Viac sa dozviete v priloženom videu:

O vik

Avatar

Odporúčame pozrieť

stihacka

Francúzi, Nemci a Španieli chcú vyvinúť európsku stíhačku budúcnosti

LE BOURGET – Francúzsko, Nemecko a Španielsko sa dohodli na vyvinutí spoločnej európskej stíhačky novej …