Domov / BLOG / Návrat do budúcnosti (v stopách jej veličenstva)
Šefčovič
Maroš Šefčovič

Návrat do budúcnosti (v stopách jej veličenstva)

Lipsko som naposledy navštívil v 80. rokoch ako mladý športovec, keď som sa tam zúčastnil športových hier východného bloku. Môj tím dokonca získal niekoľko medailí, ktoré sme si priniesli so sebou do Československa. Tentoraz som toto mesto navštívil v rámci môjho turné venovaného problematike energetickej únie. Dnes už neexistuje ani východný blok, ani Československo, ale môj tím opäť získal určité skvelé náhľady do budúcnosti energetických inovácií.

Pri návšteve Nemecka sa vždy cítim byť tak trochu vrhnutý do budúcnosti, ako Marty McFly v kultovom americkom filme z 80. rokov. Vždy ma udivujú futuristické technológie, najmä pokiaľ ide o energetickú efektívnosť, uskladňovanie energie a energiu z obnoviteľných zdrojov. V prítomnosti saského štátneho tajomníka pre životné prostredie a poľnohospodárstvo Dr. Herberta Wolffa a primátora mesta Lipsko Burkharda Junga mi bola predstavená koncepcia spoločnosti BMW pre elektrické automobily s nulovými emisiami, ktoré sa vyrábajú z extrémne ľahkých materiálov (ktoré môžem bez väčšieho úsilia zdvihnúť aj sám). V tomto novom závode, ktorý je podporovaný Európskou investičnou bankou, sa vyrába tak potichu, že jeho zamestnanci si môžu dokonca zacvičiť vo fitness centre priamo pod strojovými zariadeniami. V „Návrate do budúcnosti“ mohli autá síce lietať, pochybujem však, že boli tak energeticky efektívne!

1

Okrem toho, že Nemecko je lídrom v oblasti energetickej efektívnosti a energie z obnoviteľných zdrojov, má zároveň veľké ambície, pokiaľ ide o prepájanie jeho elektrických sietí so susednými krajinami (to, čo niektorí nazývajú mini energetickou úniou). Veľmi zaujímavým aspektom narastajúceho cezhraničného toku energie je spôsob, akým je teraz možné obchodovať s energiou a emisnými kvótami. Preto som navštívil Európsku energetickú burzu (tiež v Lipsku), ktorá sa nápadne podobá burze cenných papierov v tom, že účastníkom sa umožňuje energiu nakupovať a predávať deň pred jej spotrebou. Tu je možné obchodovať aj s emisnými kvótami CO2. Prečo je to dôležité? Pretože to z našej energie robí obchodovateľnú komoditu a nám to umožňuje získať väčšiu efektívnosť tak, že môžme odosielať energiu z miesta, kde jej je prebytok, na miesto, kde je potrebná (namiesto toho, aby sme museli vyrábať viac energie a spôsobovať väčšie znečistenie). Takisto nám to umožňuje, aby sme ako spoločnosť obmedzili množstvo emisií CO2, ktoré sme ochotní akceptovať.

2

Ekologické inovácie, energetická efektívnosť a vnútorný trh s energiou sú dôležitými aspektmi energetickej únie alebo toho, čo miestni obyvatelia nazývajú „Energiewende“. Energetická únia má však širší záber a zahŕňa aj integráciu energie z obnoviteľných zdrojov a diverzifikáciu zdrojov energie v záujme zaistenia väčšej energetickej bezpečnosti. Preto bolo pre mňa dôležité zhodnotiť, kde sa Nemecko nachádza v procese energetickej transformácie, a vysvetliť, aké ďalšie prínosy môže vďaka energetickej únii získať. Z toho dôvodu som sa stretol s nemeckou vládou a so spolkovým snemom, so zástupcami priemyslu a s občianskou spoločnosťou a v neposlednom rade aj so študentami Technickej univerzity v Berlíne.

3

Celkovo som pocítil silnú politickú vôľu a podporu verejnosti pre „Energiewende“ a energetickú úniu. Pokiaľ ide o „Energiewende“, zachytil som najnovšie diskusie o kompromisoch, výzvach a ťažkostiach, akými sú napríklad chýbajúce vysokonapäťové vedenia medzi severom a juhom Nemecka alebo vnútroštátne poplatky na opatrenia v oblasti klímy. Pokiaľ ide o energetickú úniu, naše diskusie sa týkali širokej škály tém, a to od vonkajších aspektov našich dodávok cez náš vnútorný trh s energiou až po nadchádzajúcu reformu nášho systému obchodovania s emisiami (ETS). Dostal som otázku o úlohe sociálnych partnerov, ako aj miestnych orgánov, ktoré vnímam ako kľúčovú súčasť riešenia. Ako vždy najviac fascinujúce a osviežujúce pripomienky prišli od študentov, ktorí sa pôde vysokej školy zdržali do neskorých hodín, aby sa mohli zúčastniť našej živej diskusie (čo som veľmi ocenil vzhľadom na to, že som musel „konkurovať“ nekonečným možnostiam berlínskeho nočného života…).

4

Ak ste sa v texte dostali až sem, pravdepodobne si kladiete otázku, prečo sa v názve tohto článku spomína kráľovná. Ukázalo sa totiž, že jej veličenstvo kráľovná Alžbeta II navštívila Berlín v ten istý deň. Absolvovala dosť podobnú trasu a na našich zastávkach bola vždy pár minút predo mnou (ako napr. v kancelárii vlády a na Technickej univerzite), a preto všade, kde som prišiel, práve rolovali červený koberec… a aby sme sa vrátili späť k Martymu McFly, nezdá sa vám symbolické, že pri ceste do budúcnosti sa ocitol práve v roku 2015, ktorý je rokom, v ktorom EÚ oznámila svoju stratégiu energetickej únie?


5

6

7

Viac..  Na Slovensku vznikne závod na výrobu batérií, investície by mali dosiahnuť 100 mil. eur

O Maroš Šefčovič

Maroš Šefčovič
Maroš Šefčovič, Vice-President of the EC in charge of Inter-Institutional Relations and Administration

Odporúčame pozrieť

Sefcovic

Na Slovensku vznikne závod na výrobu batérií, investície by mali dosiahnuť 100 mil. eur

BRATISLAVA – Slovenská spoločnosť InoBat podpísala dohodu s americkou firmou Wildcat Discovery Technologies (WDT) o …