Virgine ROZIÈRE
Virgine ROZIÈRE. PHOTO: © European Union 2015 - EP.

Virginie Rozière: Označenia zemepisného pôvodu tradičných výrobkov môžu spotrebiteľom poskytovať určité záruky

V EÚ je registrovaných viac ako 3000 označení zemepisného pôvodu pre produkty ako víno, alkohol alebo potraviny. Výrobcom tieto označenia umožňujú odlíšiť ich produkty od ostatných a poskytnúť pre zákazníkov záruky pôvodu a kvality. Výbor pre právne veci odhlasoval, aby sa táto ochrana rozšírila i na nepoľnohospodárske produkty. O potrebe nových pravidiel a ich význame pre spotrebiteľov i ekonomiku sme sa porozprávali so spravodajkyňou Virginie Rozière (S&D, Francúzsko).

Môžete nám uviesť príklady produktov, ktorých by sa nové opatrenia mali týkať?

Všetci poznáme mnoho produktov, pre výrobu ktorých sú príznačné tradičné zručnosti a výrobné metódy. Ako najznámejšie z nich môžeme spomenúť napríklad nože Laguiole, čipku z Calais, český krištáľ, škótsky tartan, kararský mramor alebo meissenský porcelán.

Ako chránené zemepisné označenie možno chápať meno alebo symbol vzťahujúci sa na zemepisný pôvod produktu alebo tradičné know-how. Ide tu o výrobky z keramiky, kameňa, mramoru, čipku, tradičné látky a takisto aj šperky vrátane drahých kameňov. Komisia identifikovala viac ako 800 produktov, ktorým by nový systém mohol priniesť určité výhody.

Prečo potrebujeme chrániť tieto produkty na úrovni celej EÚ?

Je to najmä preto, lebo tieto výrobky sú veľmi známe a mnohí výrobcovia používajú ich názvy, pričom tu neexistuje záruka, že tieto produkty spĺňajú požiadavky pôvodu a kvality. Takáto situácia môže zmiasť spotrebiteľa a poškodiť dobrú povesť pravých produktov. Ich ochrana je v súčasnej dobe nedostatočná, keďže špecifická národná legislatíva existuje len v 15 členských štátoch EÚ.

Viac..  Rada EÚ odobrila dobrovoľné opatrenia na zníženie spotreby plynu aspoň o 15 %

Francúzske textilné spoločnosti napríklad zaznamenali až 25% nárast medzinárodného dopytu, ktorý súvisí s chránenými zemepisnými označeniami nepoľnohospodárskych výrobkov. Efektívny systém na úrovni celej EÚ by mohol pomôcť zachovať pracovné miesta v oblastiach pôvodu, ktoré sa väčšinou nachádzajú na vidieku.

Aké výhody z toho môžu mať spotrebitelia a výrobcovia?

Pre spotrebiteľa zvyšuje zemepisné označenie chránené v celej EÚ atraktivitu produktu, keďže garantuje miesto jeho pôvodu a jeho príznačné vlastnosti. Výrobcom zas napomáha zvyšovať pridanú hodnotu ich produktov.

Môže tak chrániť tradičných výrobcov a podporovať ich ochotu investovať. Chránené zemepisné označenia môžu okrem toho zlepšovať imidž daného miesta a podporovať tak turistiku a tým pádom i zamestnanosť.

Ďalšie kroky
Touto tematikou sa bude začiatkom októbra zaoberať i parlamentné plénum. Na 5. októbra je naplánovaná plenárna debata a deň na to plenárne hlasovanie.

O ram

Odporúčame pozrieť

Europoslanec Michal Wiezik: Spotrebitelia častejšie hľadajú výrobky s nižšou uhlíkovou stopou

 V Európskom parlamente sa nedávno hlasovalo proti “greenwashingu”. Čo si máme pod týmto pojmom …

Consent choices