EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / CESTOVANIE / Balíky cestovných služieb: Poslanci schválili nové pravidlá pre digitálny vek

Balíky cestovných služieb: Poslanci schválili nové pravidlá pre digitálny vek

Cestujúci, ktorí si balíky cestovných služieb – pozostávajúce napríklad z letenky, hotelovej rezervácie a prenájmu automobilu – zakúpia online prostredníctvom jednej alebo viacerých prepojených webových stránok, budú mať rovnakú ochranu ako tí, ktorí si dovolenky kupujú v tradičných cestovných kanceláriách. Vyplýva to z textu smernice, ktorý v utorok schválil Európsky parlament. Poslanci pre cestujúcich presadili viac možností odstúpiť od zmluvy a prístup ku kontaktným údajom pre prípad núdze.

 “Z dôvodu zmien na trhu cestovného ruchu a rastúceho trendu smerom k online rezerváciám je nevyhnutné zmodernizovať a prispôsobiť starú smernicu, ktorá je v platnosti od roku 1990,” uviedla spravodajkyňa Birgit Collin-Langen (EPP, DE).

“Revízia tejto právnej normy celkovo posilňuje práva cestujúcich v Európe. Nové pravidlá sa odteraz vzťahujú aj na nové rezervačné modely a cestujúci budú komplexne informovaní o svojich právach. Podarilo sa nám tiež zohľadniť hospodárske záujmy sektora [cestovného ruchu] – operátorov, cestovných agentúr či hotelov,” dodala poslankyňa Collin-Langen.

Lepšia ochrana cestujúcich

Nové pravidlá sa budú vzťahovať na dva typy zmlúv: balíky služieb (vopred vyskladané obchodníkom alebo ním skombinované na základe požiadaviek cestujúceho) a nový spôsob rezervácie zájazdov – tzv. spojené cestovné služby, pri ktorých má zákazník možnosť po zakúpení jedného produktu, napríklad letenky, zarezervovať si ďalšie, napríklad ubytovanie v hoteli alebo prenájom automobilu, prostredníctvom odkazu na webovej stránke prvého obchodníka.

Parlamentu sa v procese vyjednávania o texte finálnej smernice s ministrami členských štátov podarilo presadiť, aby do kategórie balíkov služieb spadali aj tie služby, ktoré si zákazník zakúpil od rôznych predajcov s prepojenými webovými stránkami (zakliknutím odkazu na webovej stránke prvého z nich a presmerovaním na stránku druhého obchodníka – tzv. predaj kliknutím). Podmienkou však je, aby v procese rezervácie došlo k transferu údajov klienta – vrátane mena, platobných údajov a e-mailovej adresy – od prvého k druhému predajcovi a aby k zakúpeniu druhej služby došlo v rámci 24 hodín po potvrdení rezervácie prvého produktu.

Viac..  Europoslanec Mikolášik: 5 kľúčových oblastí, na ktoré by sme sa mali zamerať v druhom polroku 2017

Jasnejšie informácie a viac práv pre cestujúcich

Organizátor zájazdu alebo predajca služieb bude na základe nových pravidiel povinný cestujúceho pred uzavretím zmluvy informovať o tom, že sa chystá zakúpiť si balík cestovných služieb a vysvetliť mu všetky s tým spojené práva. Zároveň mu bude musieť poskytnúť úplné informácie o danej službe alebo zájazde, vrátane kontaktných údajov pre prípad núdze.

Pred uzavretím zmluvy budú klienti na naliehanie poslancov informovaní aspoň o približnom čase nástupu na cestu a návratu z nej, a to aj v prípade, že si danú službu rezervujú s výrazným časovým predstihom. Cestujúcim by tiež pred uskutočnením rezervácie mali byť poskytnuté informácie o všetkých dodatočných poplatkoch a nákladoch, ktoré budú musieť znášať.

Parlamentu sa tiež podarilo presadiť právo cestujúcich zrušiť rezerváciu služieb bez storno poplatku v prípade, že cena balíka vzrastie o viac ako 8%. Komisiou predložený návrh smernice počítal s touto možnosťou pri zdražení o viac ako 10%. Klienti budú môcť odstúpiť od zmluvy bez akejkoľvek pokuty aj v prípade, že v mieste destinácie dôjde k neodvrátiteľným a mimoriadnym okolnostiam, napríklad k prírodnej katastrofe alebo k teroristickému útoku.

Reakcie slovenských poslancov

“Reagujeme na rozmach digitálneho podnikania a s tým spojené nové druhy služieb. Zákazníci už nebudú diskriminovaní na základe toho, či si službu objednajú bežnou cestou alebo prostredníctvom internetu. Vnímam to ako dôležitý krok k dokončeniu jednotného trhu,” uviedol poslanec Ivan Štefanec (EPP, SK).

“Na dovolenku síce nechodíme každý deň, ale práve preto a o to viac je dôležité, aby všetko prebehlo hladko a ľudia neboli pri nakupovaní balíkov služieb cez internet uvádzaní do omylu. Nové znenie smernice zabezpečí, že dovolenkári budú lepšie informovaní o konečnej cene zájazdu a o presných odletových časoch,” uviedla poslankyňa Jana Žitňanská (ECR, SK).

Ďalší postup

O ram

Odporúčame pozrieť

hlina-stefanec

KDH: Nemecké voľby budú pre smerovanie Európy rozhodujúce

Podľa KDH budú výsledky zajtrajších nemeckých parlamentných volieb kľúčové pre budúce smerovanie Európskej únie aj …