Youth Summit už o pár dni v Banskej Bystrici! Rozhovor s rečníkmi Tomášom Susedíkom a Martinom Kuštekom


 

Erasmus Student Network Slovakia a Európsky dialóg sa rozhodli zorganizovať YOUTH SUMMIT počas týždňa, v ktorom študenti a mladí ľudia oslavujú Medzinárodný deň študentstva. Európske Noviny ako mediálny partner vám prinášajú dvojitý rozhovor s Tomášom Susedíkom a Martinom Kuštekom, ktorí budú rečníkmi počas summitu. Viac informácii nájdete TU.

Znížila by sa úroveň nezamestnanosti mladých v EÚ ak by sa viac finančných prostriedkov dávalo na podporu kreativity mladých? Napriklad na start-up centrá alebo podnikateľské inkubátory?

Tomáš Susedík: Určite by nebolo na škodu, keby boli mladí kreatívnejší a iniciatívnejší, ale nemyslím si, že riešenie v podobe väčšieho množstva inkubátorov by bolo vhodné. Skôr by som sa sústredil na kreativitu mladých v nižšom veku, tzn. v období základnej a strednej školy. Keby sa mladí učili podnikavosti, tak aby to malo hlavu a pätu, malo by to podľa mňa väčší dopad.

Martin Kuštek: Mojím najväčším želaním je investícia do tvorivosti a podnikavosti mladých. Doterajšie pokusy o verejnú podporu start-upových a kreatívnych centier sú však minimálne kontroverzné – úspešné komunity ťahajú podnikatelia, ktorí sa rozhodli podporovať scénu zo súkromných zdrojov. Keby však existovala, podobne ako pri stážach, otvorená schéma štátnej podpory pre tvorivý priemysel a diskusia o rozumnej tvorivej špecializácii regiónov, bolo by to unikátne na celosvetovej úrovni. Znovu však, napriek tomu, že je na Slovensku a v zahraničí veľa ochotných a odborne vybavených ľudí, bohužiaľ nie sú súčasťou takéhoto rozhodovania. Reforma Audiovizuálneho fondu môže naznačiť, či je to dobrá cesta, príp. Bratislavská regionálna schéma na podporu kultúry.

Môže za nezamestnanosť mladých v EÚ nízka kvalita školstva resp. vzdelania v niektorých krajinách EÚ?

Tomáš Susedík: Nie je to jediný dôvod, no podľa mňa je ten najdôležitejší. Nesmieme sa však na školstvo pozerať ako len na učebné osnovy, vyučované predmety alebo systém skúšok – školstvo by malo byť funkčný celok, ktorý musí fungovať ruka v ruke s priemyslom alebo službami, všeobecne sektorom kde mladí neskôr nájdu zamestnanie. Chcem teda povedať, že aj keď školstvo vychováva kvalitných ekonómov, no firemný sektor potrebuje “ajťákov” a technikov, tiež to nie je ideálny stav a treba hľadať, kde je problém.

Viac..  Peter Pollák vysvetlil, prečo eurofondy nie sú využité na rómske komunity. VIDEO

Martin Kuštek: Jednoznačne – regionálne verejné školstvo a schopnosť absolventov nachádzať uplatnenie sú spojené nádoby.

Pomohla by celková reforma školstva v EÚ zameraná viac na praktické skúsenosti ako na teoretické skúsenosti?

Tomáš Susedík: Tak ako všade inde, aj tu by mala byť zdravá rovnováha. Dnes veľa firiem adaptuje systém 70-20-10, to znamená že zamestnanci venujú teórii len 10% času, 20% je venovaných konzultáciám na základe reálnych skúseností a 70% je prax. Keď sa na Slovensku povie prax, väčšina ľudí si predstaví reálnu prácu, to však nemusí byť ten prípad. Často stačí simulácia alebo prípadová štúdia a teoretické vedomosti sa zrazu stanú oveľa ľahšie uchopiteľné a použiteľné.

Martin Kuštek: Napriek tomu, že si mnohí absolventi želajú viac praxe vo vzdelávaní, dôležitejšou vlastnosťou školstva je najmä rôznorodosť skúseností, ktoré žiakom ponúkne. Cieľom nie je prax v odbore, ale praktické, univerzálne uplatniteľné zručnosti, ako napr. kritické myslenie.

Pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk spracoval Miroslav Hajnoš

O Miroslav Hajnoš

Odporúčame pozrieť

azyl, migranti

Azyl a migrácia v EÚ: fakty a čísla

Obmedzenia zavedené kvôli pandémii koronavírusu viedli k zníženiu migrácie, ale v roku 2021 sa počet …