„To nie je len škandál Volkswagenu, to je škandál automobilového priemyslu,“ hovorí generálny riaditeľ S-eka Peter Leňďák. Navrhované zmeny sú podľa niektorých odborníkov iba placebo, ktoré situáciu v Európe upokojí, ale nedokáže ju vyliečiť.
Výrobcovia vraj môžu systém naďalej obchádzať použitím takzvaných zlatých áut.
“ Ide o prototyp, ktorý v laboratórnom prostredí splní všetky bezpečnostné aj emisné normy a spotrebu vozidla stlačí na minimum,“ vysvetľuje Leňďák. „Najmä pri vznetových motoroch môžu byť tieto rozdiely naozaj výrazné,“ tvrdí hovorca MD Martin Kóňa.
Zrušené laboratórne testy
Oficiálne údaje hovoria o tom, že emisie prekročili povolené normy až 400-krát. Európska komisia preto čisto laboratórne testy ruší a protypy vozidiel pred schválením výroby presúva aj do premávky. Odborníci však upozorňujú, že zlaté autá sa dajú použiť aj tam.
Jedinou správnou cestou sú náhodné kontroly áut priamo v premávke – tak, ako to funguje v USA. Práve takáto nečakaná kontrola automobilu odhalila škandál, ktorý prerástol do gigantických rozmerov. Európska komisia však tvrdí, že legislatíva bude komplexná. Po homologizačných testoch môžu krajiny kontrolovať vozidlá aj priamo na výrobných linkách.
Viac sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk.