Nebude to nič nové, keď napíšem, že eurofondy sú na Slovensku spájané s korupciou, klientelizmom a zlodejinami obludných rozmerov. Množstvo káuz, článkov i tvrdých bruselských opatrení to len potvrdzuje. Je to pre Slovensko nielen hanba na európskej scéne, ale jasne dokazuje, že verejné financie sú nástrojom na uspokojovanie osobných či straníckych záujmov a nie záujmov zvyšovania životnej úrovne nás všetkých. Málo sa však píše o tom, čo je príčinou tohto stavu a kto je za to zodpovedný.
Slovenská republika čelila v období 2007 – 2015 v eurofondových projektoch viacerým škandálom, ktoré EK nakoniec nepreplatila. Nástenkový tender, sociálne podniky, diaľnice, kanalizácie v obciach, elektronický systém štatistického úradu alebo najnovšie kauza predraženého syfónu sú len zrnkami z plejády projektov, v ktorých sa kradlo. Všetky tieto kauzy sú dôsledkom zlého systémového nastavenia schvaľovania, financovania a kontroly projektov, ktoré umožňuje prideľovať európske prostriedky vyvoleným a schvaľovať niekoľkonásobne predražené projekty. Ak teda chcete získať peniaze na Váš projekt, ste odsúdený na „pomoc“ rôznych vybavovačov, poradenských firiem alebo lobistov, ktorý vám „určite“ pomôžu. Úspešní sú teda tí, ktorí majú známosti. Krásnym príkladom je firma StarEU, ktorú na stretnutí s primátormi a starostami odporúčali predstavitelia Smeru, a ktorá bola zo 70 projektov úspešná 70 krát. Viac o tejto kauze nájdete TU:
Slovensko je teda krajinou dohadzovačov a úspešnosť sa, žiaľ, meria počtom vybavených projektov a nie ich kvalitou, či prínosom pre spoločnosť.
Európska komisia monitoruje využívanie zdrojov, ktoré poskytuje členským štátom s veľkým záujmom. Netransparentné čerpanie eurofondov trestá tým, že pochybné projekty nepreplatí, resp. jeho určitú časť. Uplatňuje tzv. korekcie na projekty. Výška týchto korekcií na Slovensku dosiahla 500 miliónov eur za posledných 5 rokov. Sú to peniaze, ktoré musíme uhradiť zo štátneho rozpočtu, teda z našich daní. Je to tak, pol miliardy eur sme museli dať na projekty, ktoré Brusel nepreplatil, buď pre ich pochybné schvaľovanie, diskriminačné obstarávanie, alebo predražené financovanie. Ministerstvá si tak nemusia robiť ťažkú hlavu z toho, že podporujú pochybné projekty, lebo keď ich neprefinancujú eurofondy, tak ich prefinancuje štátny rozpočet. Sú to však peniaze, za ktoré by sme mohli uspokojiť nielen učiteľov a sestričky, ale aj zvýšiť príspevky pre mamičky na materskej a mnoho iných aktivít. Toto je len jeden z príkladov, ako sa štátny rozpočet vyciciava.
Za čerpanie eurofondov nesú zodpovednosť Riadiace orgány, teda ministerstvá a Úrad vlády ako Centrálny koordinátor. Inštitúcie, ktoré vedú Ficovi nominanti. Inštitúcie, na ktorých prekvitá korupcia a klientelizmus, nielen v podobe vybavovania projektov, ale aj v podobe politických nominácií odborne neschopných rodinných príslušníkov. Takýto ľudia nastavujú systém implementácie, ktorý vyhovuje lobistom a všetkým zlodejom.
Ako sa dá tento systém zmeniť ? Procesy treba zjednodušiť, zjednotiť a zefektívniť, aby sa uľahčil život žiadateľovi a sťažil život politikom, ktorí si z eurofondov urobili zlatú baňu. Na to treba urobiť nasledovné kroky :
- Vytvoriť jednu národnú agentúru pre implementáciu štrukturálnych fondov
- Zjednodušiť a zjednotiť čerpanie eurofondov pre všetky inštitúcie
- Zmeniť zákon o Verejnom obstarávaní
- Do systému prijať odborníkov namiesto politických nominácií
- Zverejňovať čerpanie, prijímateľov aj dodávateľov na mesačnej báze
- Spustiť verejný portál týkajúci sa projektov financovaných z eurofondov
Ak sa zavedú do eurofondov tieto opatrenia, zbavíme ich nánosov korupčnej špiny, ktorej je v eurofondoch až až. Ak ostane pri moci súčasná vláda, tak budeme minimálne ďalšie 4 roky svedkami rovnakého drancovania eurofondov, ako za prvých dvoch Ficových vlád. S tým, že z Bruselu bude k dispozícii nie 11, ale 15 miliárd eur.
Autor kandiduje ako nestranník na kandidátke strany SaS.