Čo si myslíme o občianstve EÚ, využívaní médií, zamestnanosti, eure či energetickej únii?

EK každoročne v tomto období zverejňuje Národnú správu prieskumu Eurobarometer, ktorý skúma postoje Slovákov k občianstvu EÚ, využívaniu médií, zamestnanosti, euru či energetickej únii.

Z prieskumu vychádza, že Slováci sú oveľa viac spätí so svojím mestom (92%) alebo štátom (95 %) ako s Európskou úniou. S EÚ sa cíti byť spätá necelá polovica (46%).

Občanmi EÚ sa cítia byť skôr mladí ľudia, vysokoškolsky vzdelaní ľudia a ľudia pravicovo orientovaní. Svoje práva občana EÚ pozná len o niečo viac ako polovica (52%) Slovákov, takmer tri štvrtiny (71%) by o týchto právach chceli vedieť viac. Za najpozitívnejší výsledok Európskej únie považujú Slováci voľný pohyb osôb, tovarov a služieb v rámci EÚ (75%). Za ďalšie dôležité úspechy EÚ považujú obyvatelia Slovenska euro (49%) a mier medzi členskými štátmi EÚ.

Dušan Chrenek, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku v tejto súvislosti uviedol: Dôvody poklesu pocitu spätosti s Európskou úniou súvisia aj so spôsobom akým politici v uplynulom období komunikovali utečeneckú krízu a jej dopady na Slovensko. Ľudia citlivo vnímajú vyjadrenia politických lídrov, ktorí na jednej strane proklamujú proeurópsky postoj a zároveň sa negatívne vymedzujú voči Európskej únii a jej inštitúciám. Teší ma však, že prevažná väčšina Slovákov sa cíti byť európskymi občanmi, cenia si úspechy európskej integrácie a majú záujem dozvedieť sa viac o EÚ. 

Prieskum skúmal aj faktory, ktoré nás Európanov spájajú. Podľa Slovákov najsilnejšími faktormi, ktoré vytvárajú pocit komunity medzi občanmi EÚ sú geografická poloha (45%), história (30%) a kultúra (26%). Na európskej úrovni je poradie rozdielne – na prvom  mieste je kultúra (28%), potom nasleduje história (24%) a na treťom mieste je prekvapujúco šport (22%).

Zamestnanosť a rast, podpora eura

Ekonomickú situáciu, ako na Slovensku tak aj v rámci celej EÚ, vnímajú obyvatelia Slovenska pozitívnejšie ako v minulosti. Stav slovenskej ekonomiky považuje za dobrý necelá tretina (30%) ľudí. Až dve tretiny (66%) Slovákov majú opačný názor a situáciu v slovenskej ekonomike hodnotia negatívne.

Viac..  Prieskum Eurobarometra: Dôvera v Európsku úniu sa od minulého leta zvýšila

Euro ako spoločnú menu stále podporuje väčšina ľudí (78%). Sú to predovšetkým študenti, ľudia vysokoškolsky vzdelaní, manažéri a tiež ľudia vo veku 25 – 39 rokov. Naopak, najmenej euro podporujú nezamestnaní (58%).

Energetická únia – sme za nižšie ceny energií

Spoločnú energetickú politiku EÚ, ktorá je pod taktovkou slovenského podpredsedu Európskej komisie Maroša Šefčoviča, dnes podporuje 70% Slovákov, hlavne z radov mladších ľudí, študentov a manažérov. Jej hlavnou prioritou by mala byť garancia rozumných cien za energie (41%). Podľa opýtaných by medzi priority energetickej únie mala patriť ochrana životného prostredia (30%) a rozvíjanie energie z obnoviteľných zdrojov (28%).

Pozeráme hlavne televízor

Čo sa týka využívania médií, na Slovensku je najvyužívanejším médiom televízia, ktorú denne sledujú štyri pätiny (80%) ľudí. Nasleduje rádio (55%), internet (53%), tlač  denne číta necelá pätina (19%) Slovákov.

Iba necelá polovica (46%) opýtaných si myslí, že je cez naše médiá dobre informovaná o  záležitostiach EÚ dobre informovaná, hlavným zdrojom informácií je televízia (60%), po nej nasleduje internet (22%).

Za modernú metódu získavania informácií o politických záležitostiach EÚ považuje väčšina Slovákov (60%) sociálne siete, ktoré slúžia ako dobrý spôsob na vyjadrenie politických názorov (55%), ale tiež spôsob, ako u ľudí vyvolať záujem o politické záležitosti (57%).

Prieskum sa realizoval v novembri minulého roku na Slovensku, išlo o vzorku 1 027 opýtaných.

 

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

Brusel si predvolal ruského veľvyslanca. Dôvodom je krok Moskvy, ktorá zaradila na „čiernu listinu“ osem predstaviteľov únie

Európska únia si predvolala ruského veľvyslanca. Dôvodom je krok Moskvy, ktorá zaradila na „čiernu listinu“ …