EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / KOMENTÁRE A ANALÝZY / Miroslav Mikolášik: Načo R3 za európske, keď môžeme za naše?
mikolasik
Europoslanec Miroslav Mikolášik. PHOTO: EP.

Miroslav Mikolášik: Načo R3 za európske, keď môžeme za naše?

Keď sme už pred rokmi mohli mať kompletný obchvat oravských miest a obcí, zastavila to ľudská obmedzenosť. Keď sa teraz dobojovala rekonštrukcia mosta v Podbieli, zdá sa, že sa niečo pohlo. Ale bude to znova čosi zbytočné, čo oddiali výstavbu ďalších kľúčových úsekov, vrátane R3. Dopad obmedzenosti v tom zohrá dôležitú úlohu aj po rokoch.

Desať mesiacov trvalo, kým na Orave otvorili zrekonštruovaný most na ceste I/59 medzi obcami Podbiel a Nižná, ktorá je hlavným ťahom do Poľska. Bol v havarijnom stave, a tak si už sám vypýtal kompletnú opravu. V zlom stave sú však aj ďalšie oravské úseky a ako na spasenie sa čaká na rýchlostnú cestu R3.

Pre tých, čo nepoznajú dopravnú situáciu na Orave, po hlavnej trase prechádzajú autá priamo stredom miest a obcí. Vrátane kamiónov s medzinárodnou prepravou. Áno, stredom miest a obcí. Cesty sú preťažené, ľudia majú často problém prejsť cez cestu na druhú stranu. Keď cestujete Oravou, musíte sa obrniť trpezlivosťou a veľkou pozornosťou, stav je naozaj náročný. Nehovorím o niektorých úsekoch, je to tak na celej Orave. Spomínaná R3 by dopravu odklonila mimo miest a obcí a priniesla by dve vyslobodenia v jednom: vodičom by urýchlila cestu a Oravcom by vrátila ich domovy bezpečnejšie, tichšie a čistejšie.

Na pravidelnej báze sa spisujú petície, avšak s nulovým účinkom. Keď sa jedna takáto spisovala pred tromi rokmi, za dva mesiace ju podpísalo desaťtisíc ľudí. Nová R3 je akútna. V celej situácii preto o to viac smutne vytŕča fakt, že rýchlostná cesta pozdĺž Oravou už vybudovaná byť mohla. Je verejným tajomstvom, že tomu vtedy zabránila ľudská obmedzenosť.

Viac..  Slovensko podalo oficiálnu ponuku na získanie sídla Európskej liekovej agentúry

Ešte v čase, keď sme neboli súčasťou Európskej únie, nám chcela Európa prispieť na oravské cesty. Vec bola jasná a na spadnutie. Rýchlostná cesta mimo oravských miest a obcí dnes mohla písať svoju minimálne 15-ročnú históriu. Okrem iného však obchvat „nebol dobre naprojektovaný“. Prechádzal totiž cez pozemky rodinného príslušníka starostu oravskej obce a bývalého ministra za SNS, čo v pláne zohralo svoju úlohu a z obchvatu sa netešíme. Dnes sa budeme o R3 pokúšať znova, ale s jednou zmenou. Z eurofondov na ňu už nedostaneme ani cent, a tak si dnes jej výstavbu i dopady slabomyseľnosti uhradíme zo štátneho rozpočtu. Veď načo by sme využili európske peniaze, keď môžeme naše! Možno kompetentní len chceli pomôcť, veď cesty za naše si budeme viac ceniť a asi aj autám sa po nich pôjde úplne inak…

Je samozrejmé, že to nebude lacné. Pri projektoch súčasnej vlády sme si už zvykli, že veci môžu byť vždy drahšie, než v skutočnosti sú. Dva dočasné, jeden úplne nový most, nájazdy a ďalšie práce stáli pri oprave mosta v Podbieli takmer 6,2 milióna eur. Ako informovali médiá, citujúc názor domácich, reálna cena za práce na moste v Podbieli je približne dva milióny eur.

Čaká nás takzvané obdobie spasenia oravskej dopravy tými, ktorí chcú úprimne pomôcť.

Komentár pre spravodajský portál EuropskeNoviny pripravil europoslanec Miroslav Mikolášik. Pochádza z Oravy, je rodákom z Dolného Kubína.

O dac

Odporúčame pozrieť

Stefanec

Ivan Štefanec: Ak Fico prikývne Macronovi, poruší ústavný zákon

Poslanec Európskeho parlamentu a bývalý predseda Výboru NRSR pre európske záležitosti Ivan Štefanec (KDH, EĽS) upozorňuje, …