mikolasik
Europoslanec Miroslav Mikolášik. PHOTO: EP.

Miroslav Mikolášik: Načo R3 za európske, keď môžeme za naše?

Keď sme už pred rokmi mohli mať kompletný obchvat oravských miest a obcí, zastavila to ľudská obmedzenosť. Keď sa teraz dobojovala rekonštrukcia mosta v Podbieli, zdá sa, že sa niečo pohlo. Ale bude to znova čosi zbytočné, čo oddiali výstavbu ďalších kľúčových úsekov, vrátane R3. Dopad obmedzenosti v tom zohrá dôležitú úlohu aj po rokoch.

Desať mesiacov trvalo, kým na Orave otvorili zrekonštruovaný most na ceste I/59 medzi obcami Podbiel a Nižná, ktorá je hlavným ťahom do Poľska. Bol v havarijnom stave, a tak si už sám vypýtal kompletnú opravu. V zlom stave sú však aj ďalšie oravské úseky a ako na spasenie sa čaká na rýchlostnú cestu R3.

Pre tých, čo nepoznajú dopravnú situáciu na Orave, po hlavnej trase prechádzajú autá priamo stredom miest a obcí. Vrátane kamiónov s medzinárodnou prepravou. Áno, stredom miest a obcí. Cesty sú preťažené, ľudia majú často problém prejsť cez cestu na druhú stranu. Keď cestujete Oravou, musíte sa obrniť trpezlivosťou a veľkou pozornosťou, stav je naozaj náročný. Nehovorím o niektorých úsekoch, je to tak na celej Orave. Spomínaná R3 by dopravu odklonila mimo miest a obcí a priniesla by dve vyslobodenia v jednom: vodičom by urýchlila cestu a Oravcom by vrátila ich domovy bezpečnejšie, tichšie a čistejšie.

Na pravidelnej báze sa spisujú petície, avšak s nulovým účinkom. Keď sa jedna takáto spisovala pred tromi rokmi, za dva mesiace ju podpísalo desaťtisíc ľudí. Nová R3 je akútna. V celej situácii preto o to viac smutne vytŕča fakt, že rýchlostná cesta pozdĺž Oravou už vybudovaná byť mohla. Je verejným tajomstvom, že tomu vtedy zabránila ľudská obmedzenosť.

Ešte v čase, keď sme neboli súčasťou Európskej únie, nám chcela Európa prispieť na oravské cesty. Vec bola jasná a na spadnutie. Rýchlostná cesta mimo oravských miest a obcí dnes mohla písať svoju minimálne 15-ročnú históriu. Okrem iného však obchvat „nebol dobre naprojektovaný“. Prechádzal totiž cez pozemky rodinného príslušníka starostu oravskej obce a bývalého ministra za SNS, čo v pláne zohralo svoju úlohu a z obchvatu sa netešíme. Dnes sa budeme o R3 pokúšať znova, ale s jednou zmenou. Z eurofondov na ňu už nedostaneme ani cent, a tak si dnes jej výstavbu i dopady slabomyseľnosti uhradíme zo štátneho rozpočtu. Veď načo by sme využili európske peniaze, keď môžeme naše! Možno kompetentní len chceli pomôcť, veď cesty za naše si budeme viac ceniť a asi aj autám sa po nich pôjde úplne inak…

Viac..  Vladimír Bilčík: Prechovávam úctu k právu na život, a rovnako k právu žien na slobodné rozhodnutie o svojom tele

Je samozrejmé, že to nebude lacné. Pri projektoch súčasnej vlády sme si už zvykli, že veci môžu byť vždy drahšie, než v skutočnosti sú. Dva dočasné, jeden úplne nový most, nájazdy a ďalšie práce stáli pri oprave mosta v Podbieli takmer 6,2 milióna eur. Ako informovali médiá, citujúc názor domácich, reálna cena za práce na moste v Podbieli je približne dva milióny eur.

Čaká nás takzvané obdobie spasenia oravskej dopravy tými, ktorí chcú úprimne pomôcť.

Komentár pre spravodajský portál EuropskeNoviny pripravil europoslanec Miroslav Mikolášik. Pochádza z Oravy, je rodákom z Dolného Kubína.

O dac

Odporúčame pozrieť

Benefitom členstva v EÚ sú podľa analytikov najmä jednotný trh a eurofondy

Voľný prístup slovenských firiem na spoločný trh s viac ako 450 miliónmi ľudí, voľný pohyb …

Consent choices