EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DEŠTATISTIKY EUROPOSLANCOVPONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / KOMENTÁRE A ANALÝZY / Jana Kiššová: Diaľničné známky zdražejú, pokuty zlacnejú a motoristi to všetko zas prehltnú
Kissova
Jana Kiššová, podpredsedníčka SaS. PHOTO: archív SaS.

Jana Kiššová: Diaľničné známky zdražejú, pokuty zlacnejú a motoristi to všetko zas prehltnú

Takto asociálne sa správa vláda pri riešení problémov s novozavedeným elektronickým systémom diaľničných známok. Zaviedla ho v minulom roku a od začiatku tohto roka namiesto lepenia diaľničných známok na okná áut používame elektronickú registráciu a kamerový systém kontroly. K tomu prilepila 300-eurové pokuty za každý jeden vstup na diaľnicu bez zaplatenia. A čo je horšie, previnilcom do dnešného dňa neposlala žiadnu informáciu o tom, že im bola nejaká pokuta, možno viacnásobne, vyrubená.

A výsledok? Státisíce evidovaných neplatičov, obrovské nahromadené (možno aj neoprávnené) pokuty, neschopnosť systému evidované vstupy spracovať a kopa otáznikov, čo s rozliatym mliekom.

Zodpovední sa správajú štandardne: odmietajú priznať, že niečo pokazili.

A tak prišla do parlamentu novela s ambíciou toto všetko nejako „zašmodrchať“. Novela zavádza prechodné ustanovenia, posúva účinnosť, rieši doterajších neplatičov, mení periodicitu pokutovania a  upravuje výšku pokuty. Tá má byť po novom znížená z 300 eur na 150, pričom ak ju majiteľ motorového vozidla do 3,5 tony zaplatí do pätnástich dní, vyje ho to „len“ na stovku. Teda dvojnásobok ceny ročnej známky.

Tieto snahy napraviť úvodné babráctvo neboli ešte ani schválené a už sa nechal nový pán minister Érsek počuť, že plánuje 10-dňové diaľničné známky zdražiť. Vraj máme najlacnejšie mesačné a ročné známky spomedzi okolitých krajín Európskej únie. Tak len pre porovnanie pár príkladov: Slovensko má na svojom území 463 km diaľnic, 10-dňová diaľničná známka tu stojí 10 eur, Česko 751 km diaľnic, cena 10-dňovej známky je 11,23 eur, Rakúsko 1719 km diaľnic, cena 10-dňovej známky je 8,70 eur, Maďarsko 1515 km diaľnic, cena 10-dňovej známky je 9,4 eur. Navyše, 10-dňové známky kupujú väčšinou turisti a tí vraj zdraženie znesú. Úvaha dobrá, no realita komická. Na jednej strane chceme prikúriť zahraničným turistom, na druhej strane vieme, že ich za nezakúpenú diaľničnú známku cez nový systém nevieme pokutovať. Takže ak si zahraničný turista nekúpi drahšiu známku, nič sa mu nestane. No ak si náš turista, teda motorista, ktorý nevyužíva diaľnicu pravidelne, len ide s rodinou raz ročne na dovolenku, takúto známku nezakúpi, môže si nachystať peniaze na mastnú pokutu, pretože toho pokutovať vieme.

Nuž, priestor na zlepšenie tohto (zrejme dobre mieneného) paškvilu je veľký.

Som presvedčená, že ak má mať Slovensko taký progresívny systém diaľničných známok, tak jeho jediná modernosť nemá byť len v tom, že papierové známky sa už nebudú lepiť na sklo, ale má byť hlavne v tom, že má byť flexibilný, spravodlivý a má vyjsť v ústrety rôznym potrebám zákazníkov.

Preto sme s kolegami Miroslavom Ivanom a Karolom Galekom podali v rámci druhého čítania, či už vo výbore alebo pléne, niekoľko pozmeňujúcich návrhov.

Možnosť kúpy diaľničnej známky na ľubovoľný počet dní

Prvým bol návrh, na základe ktorého by bolo možné zakúpiť si diaľničnú známku na ľubovoľný počet dní. Sme presvedčení, že ak máme nový moderný elektronický systém, v ktorom je možné zakúpiť si elektronicky známku na 10 alebo 30 dní, musí byť možné zakúpiť si známku aj na dva týždne, pol roka či dva dni. Takto nastavený systém by bol ďaleko spravodlivejší napríklad voči tým, ktorí diaľnice počas roka nevyužívajú, len idú na dva týždne na dovolenku, alebo na ňu prídu zo zahraničia alebo chcú prejsť diaľnicou napríklad na vianočný nákup do Bratislavy. Ak si totiž myslíme, že takýmto nespravodlivým nastavením vytiahneme z motoristov viac peňazí, nemusí to platiť. Ak si má niekto kúpiť kvôli dvom – trom dňom 10-dňovú známku, môže to riešiť aj tak, že nepôjde na diaľnicu, pôjde radšej „po starej“ ceste. A tak sa kľudne môže stať, že takýchto motoristov vytlačíme z diaľnice a dostaneme ich na „okresky“. A to by určite nemalo byť naším cieľom, vytlačiť pre nespravodlivo nastavený systém motoristov z diaľnic a nechať ich ničiť životné prostredie a znižovať bezpečnosť v obciach, kadiaľ by mnohí alternatívne prechádzali.

Ročná diaľničná známka má platiť celý rok, teda 365 dní

Druhý pozmeňujúci návrh mal tiež prispieť k spravodlivosti. Ak si vodič zakúpi ročnú diaľničnú známku, táto by mala platiť celý rok, teda 365 dní. Nie len do 31.1. nasledujúceho roku.

Predstavte si, že si kúpite v auguste auto a k nemu ročnú diaľničnú známku. Už z názvu vyplýva, že by mala platiť rok, no tá vaša bude platiť len 5 mesiacov. To nie je spravodlivé a keďže Slovensko už disponuje moderným elektronickým systémom, treba využiť jeho potenciál a zariadiť, aby ročná známka platila rok.

A to nehovorím o tom, že keď už sa modernizovalo, diaľničnú známku by malo byť možné zakúpiť aj sms-kou. Veď sms-kou je už možné kúpiť si parkovací lístok alebo lístok na MHD.

Týmto pozmeňujúcim návrhom však zďaleka neriešime len dĺžku platnosti ročnej známky. Opravujeme ním lapsus v súčasnom znení zákona, ktorý predkladatelia opomenuli. V paragrafe 3 odsek 1 totiž hovorí:

„Diaľničná známka s ročnou platnosťou je platná od 1. januára príslušného roku do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roku“.

Inými slovami – ak si dnes zakúpim ročnú známku, platí mi spätne za celý tento rok a viem sa jej kúpou vyviniť zo všetkých uplynulých prípadov v tomto roku, kedy ma kamerový systém nameral a zaevidoval ako neplatiča. Toto považujeme za chybu v zákone, ktorú je potrebné opraviť.

Vyňatie prípojných vozíkov z povinnosti platiť za ne diaľničnú známku

Príjmy z diaľničných známok za prípojné vozíky predstavovali v roku 2014 cca 0,7% z celkovej vybratej sumy za diaľničné známky. Dosť málo na problémy pri vymáhaní pokút za ich nezakúpenie. Vozíky sa často požičiavajú a využívajú nepravidelne. Tu vznikajú problémy s prípadným dohľadaním vinníka a riziko, že sa títo občasní prevádzkovatelia prípojných vozíkov presunú z diaľnic na nespoplatnené cesty, teda aj do obcí. To by nemal byť želaný stav.

Zníženie pokuty zo 150 eur na 100

Pokuty majú byť preventívne, výchovné, no nie likvidačné. Pokutu vo výške 100 eur pri cene ročnej diaľničnej známke 50 eur považujeme za dostatočnú, pričom samozrejme platí, že jej zaplatením sa vodič nezbavuje povinnosti známku si pri ďalšom vjazde na diaľnicu zakúpiť. Pri urgentnej úhrade pokuty (do 30 dní od jej vystavenia) by bola suma podľa nášho návrhu znížená na 50 eur. Náš návrh žiaľ neprešiel, a tak sa budeme pýšiť pokutami vo výške 150 eur a pri jej urgentnej úhrade (do 15 dní) to bude  100 eur.

Ak to zhrniem, diaľničné známky zdražejú, pokuty zlacnejú a motoristi to všetko zas prehltnú. Občasní šoféri sa budú vyhýbať diaľniciam, ktoré štát za obrovské peniaze celej Európy staval pre nich. Teraz neviem, odkiaľ sa berie toľko nevšímavosti voči potrebám ľudí. Tento štát nie je pre motoristov.

Komentár pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk pripravila Jana Kiššová, poslankyňa NR SR a podpredsedníčka SaS.

O Jana Kiššová

Jana Kiššová
Predsedníčka Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, predsedníčka Komisie pre podnikateľské prostredie, podporu MSP a živnostníkov, podpredsedníčka strany Sloboda a Solidarita, poslankyňa NR SR /SaS/.

Odporúčame pozrieť

Kissova

Jana Kiššová: Škrabky so strategickým významom za pol milióna

Parlament za posledných päť rokov prijal 154 legislatívnych zmien pre podnikateľov. Výsledok? Okrem právnej neistoty …

  • lidkakr

    Vetu „Tento štát nie je pre motoristov“ by som poopravil, „Tento štát nie je pre 98 % obyvateľov“….je len pre pár vyvolených…. ktorých by bolo treba odstrániť, lebo ak nie, bude lepšie „štát“ rozpustiť a územie rozdeliť medzi okolité štáty…

    • Rudolf Vlašic

      Máte pravdu, tento štát občanovi na čo bol ustanovený neslúži, iba ho nemyselnými zákonmi šikanuje na každom kroku,
      preto ak by som bol schopný zdravotne, tak zaň nevystrelím.