dialnica
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Nemecké diaľnice budú spoplatnené. Možno už budúci rok

BERLÍN / Vodiči osobných motorových vozidiel budú musieť od roku 2018 alebo 2019 platiť za jazdu na nemeckých diaľniciach. Nový návrh schválila nemecká vláda a bude ho ešte posudzovať aj parlament. Niekoľko európskych krajín má k zmene výhrady a nevylučuje sa ani spoločná žaloba.

Ceny za desaťdňové mýto sa majú pohybovať v závislosti na množstve emisií, ktoré dané vozidlo produkuje, a to v rozmedzí od 2,5 do 25 eur. Najdrahšie ročné mýto bude stáť 130 eur.

Čím ekologickejšie, tým lacnejšie

Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt zatiaľ nepočíta s tým, že by sa povinnosť platiť diaľničné poplatky nevzťahovala na niektoré pohraničné regióny, ako to požaduje časť predstaviteľov nemeckých spolkových krajín.

Od mýtneho pre osobné autá si Dobrindt sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur. Využitie týchto financií bude viazané na výstavbu a údržbu diaľničnej infraštruktúry.

Nový návrh, s ktorým Európska komisia súhlasila, vychádza z toho, že Berlín môže nemeckým vodičom náklady na poplatky kompenzovať v závislosti na tom, akým ekologickým autom jazdia.

Platí právo silnejšieho

Rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried vyhlásil, že nemecký návrh diaľničných poplatkov pre osobné vozidlá porušuje európske princípy. Nevylúčil ani spoločnú žalobu nespokojných krajín. „Ide o to, že v Európe ešte stále platí sila práva, alebo právo silnejšieho,“ povedal s tým, že v konečnom dôsledku budú platiť iba cudzinci.

Viac..  Peter Pollák: Nová legislatíva o umelej inteligencii možno už o dva roky nebude stačiť

Zástupcovia krajín, ktoré majú k mýtu výhrady, sa v stredu zídu v Bruseli. K najhlasnejším odporcom patrí spomínané Rakúsko a Holandsko, ktoré pripravuje žalobu.

Diskriminácia cudzincov

Brusel už pred časom kritizoval skutočnosť, že plánované ceny za krátkodobé diaľničné známky sú neprimerane vysoké.

Pôvodný plán spolkovej vlády počítal s tým, že majitelia áut registrovaných v Nemecku budú od platby za diaľničnú známku de facto oslobodení, pretože sa im o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel.

Vodiči z ostatných krajín EÚ by tým ale boli podľa Komisie diskriminovaní. Európska komisia dokonca Nemecko kvôli plánu na mýto pre osobné autá zažalovala na Európskom súde.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk

O dac

Odporúčame pozrieť

Nemecko

Nemecká priemyselná a obchodná komora vyzvala na dokončenie dohody EÚ – Mercosur

Nemecká priemyselná a obchodná komora (DIHK) vyzýva na dokončenie dohody o voľnom obchode medzi Európskou …

Consent choices