Domov / CESTOVANIE / V Bruseli navrhli jednotný systém spoplatenia diaľnic pre celú EÚ
cesta
Ilustračné PHOTO: © European Union.

V Bruseli navrhli jednotný systém spoplatenia diaľnic pre celú EÚ

BRUSEL / Elektronické diaľničné známky možno čoskoro skončia. V pláne je jednotný systém spoplatnenia diaľníc pre celú Európsku úniu. Predstavila ho eurokomisárka pre dopravu. Vodiči, ktorí budú cestovať po Európskych krajinách by už nemuseli kupovať diaľničné známky. Cesta na dlhé trasy by mohla byť pre nich jednoduchšia.

Dohoda, podľa ktorej sa zavedie spoločné mýto v únii, by mohla platiť od roku 2019. Takýto jednotný mýtny systém by platil rovnako pre osobné aj nákladné autá. “Možno už v roku 2016 predložíme prvé návrhy, ktoré by mohli byť základom pre európsky systém pravidiel pre výber poplatkov za používanie ciest od nákladných i osobných áut vo všetkých krajinách EÚ, ktoré sa rozhodli zaviesť mýtne systémy,“ hovorí Violeta Bulcová, eurokomisárka pre dopravu.

Diaľnice v štátoch Európskej únie sú teraz spoplatnené formou mýta alebo diaľničných známok. Každá z krajín únie má odlišný systém, niekde treba platiť mýto, inde si musíte zakúpiť papierovú či elektronickú diaľničnú známku. Po novom by mali vodiči platiť podľa počtu prejazdených kilometrov na diaľniciach. Výšku sumy môže ovplyvniť aj emisná trieda, ktorú vozidlo spĺňa. Náš rezort dopravy je tejto téme naklonený. “Návrh eurokomisárky je, samozrejme, základom pre budúcu diskusiu k tejto téme. Avšak k podrobnostiam, čo to napr. prinesie pre prevádzkovateľov vozidiel, sa budeme môcť vyjadriť až po oboznámení sa s reálnou podobou návrhu,” hovorí za Ministerstvo dopravy SR, hovorkyňa Karolína Ducká.

Viac..  Európsky parlament schválil nové emisné limity pre osobné autá a dodávky

Podľa dopravného analytika tento nápad tu už bol dávno a je veľká škoda, že sa nezrealizoval skôr, ako si každý štát spravil vlastný systém. Jednotný systém má aj oveľa väčšie využitie, ako len spoplatnenie mýta, myslí si dopravný analytik, Jozef Drahovský: “Tie data sú veľmi cenné aj s pohľadu plánovania dopravy, lebo vedia, aká hustota dopravy je kde, môžu prijímať opatrenia”.

Mýtny systém pre osobné aj nákladné automobily by mal podľa predbežných informácií fungovať prostredníctvom predplatného alebo mesačných faktúr. Výťažok z mýtneho by sa následne rozdelil medzi krajiny, ktoré sa do systému zapoja.

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

letisko

EÚ má účinný nástroj na riešenie nekalých obchodných praktík v leteckej doprave

V kontexte zvyšujúcej sa celosvetovej konkurencie má teraz EÚ účinný nástroj na riešenie nekalých obchodných …