Kissova
Jana Kiššová, podpredsedníčka SaS. PHOTO: archív SaS.

Jana Kiššová: „Zlý UBER a dobrí taxikári“ alebo „Štát, konaj!“?

Je tu niekto taký, kto si ešte nevšimol narastajúce napätie medzi taxikármi a  spoločnosťou UBER? Asi nie je. Všetci sme si všimli ostrý protest taxikárov v Bratislave. Kým jedni musia spĺňať náročné, zákonom stanovené podmienky pre prevádzku taxi služby, druhí poskytujú osobnú prepravu na hrane zákona. Bez taxametra, povinnej licencie, psychotestov a mnohých ďalších podmienok. Sú tak lacnejší a je po nich veľký dopyt.

Aj bez sudcu je zjavné, že niečo nie je v poriadku. Podmienky na podnikanie v oblasti osobnej prepravy nie sú nastavené spravodlivo, rovnako a vonkoncom nie nezaťažujúco.

Je prirodzené, že takáto situácia vyvoláva konflikty, pretože tieto dve skupiny podnikateľov si nemôžu pri tak rozdielnych podmienkach konkurovať. Jedni sa cítia voči druhým znevýhodnení a tí zvýhodnení bez licencií len krčia ramenami. Pritom obe skupiny pôsobia na rovnakom trhu. Toto je situácia, pred ktorou nemôže štát strkať hlavu do piesku. Je to situácia, ktorú musí riešiť. No nie pokutami či sankciami a honom na tých, ktorí sa chcú živiť vlastnou prácou a používajú pritom progresívnu technológiu Pýtate sa ako? Takto: zjednodušením podnikateľského prostredia a zabezpečením rovnakých alebo porovnateľných podmienok na prevádzku taxi služby.

Aby tí, ktorí chcú v tejto sfére podnikať, mohli bez zbytočných polien pod nohami. A aby tí, ktorí sa chcú prepravovať, mali širší výber poskytovateľov.

Preto sme prišli s kolegami Miroslavom Ivanom a Eugenom Jurzycom s návrhom riešenia – novelou zákona o cestnej premávke.

V rámci tejto zmeny navrhujeme:

  • definíciu novej formy voľnej živnosti – zmluvná nepravidelná doprava (preprava na základe živnostenského oprávnenia)
  • významné zníženie regulácie pre podnikanie v taxislužbách tak, aby jediná podmienka bola namontovaný taxameter.
Viac..  Katarína Roth Neveďalová: Opozícia znova útočí na Slovensko v Bruseli

Všetky ostatné, doteraz povinné podmienky, by boli fakultatívne. Pre prepravcu by tak mohli byť, ak sa pre ne rozhodne, jeho konkurenčnou výhodou a pre zákazníka alternatívou. Mohol by si tak vybrať, či chce prepravcu/taxík s autom novším ako napr. 5 rokov, kde vodič má prax viac ako 3 roky, alebo si vyberie radšej lacnejšieho prepravcu, ktorý disponuje starším malým autom, ktorého batožinový priestor je menší ako dnes predpísaných najmenej 375 litrov.

Takto nastavené podmienky zjednodušia fungovanie taxislužieb, legislatívne zastrešia alternatívnych prepravcov a zabezpečia pre nich porovnateľné podmienky fungovania. A čo je najpodstatnejšie, vytvoria priestor pre zdravú konkurenciu, ktorá povedie k lepším možnostiam pre zákazníka.

Verím, že zjednodušením podmienok na podnikanie sa zmestia na trh klasickí taxikári i takzvaní uberisti. Posledná poznámka na záver – aplikácia, pomocou ktorej funguje UBER, ukazuje, kadiaľ vedie cesta modernej prepravy taxíkmi. Bola by škoda ju zadusiť len preto, lebo štát klasickým taxikárom naváľal na plecia kopu povinností a nákladov.

Link na vdieo z tlačovej besedy TU.

Komentár pre spravodajský portál EuropskeNoviny.sk pripravila Jana Kiššová, predsedníčka Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, predsedníčka Komisie pre podnikateľské prostredie, podporu MSP a živnostníkov a podpredsedníčka strany.

O Jana Kiššová

Predsedníčka Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti, predsedníčka Komisie pre podnikateľské prostredie, podporu MSP a živnostníkov, podpredsedníčka strany Sloboda a Solidarita, poslankyňa NR SR /SaS/.

Odporúčame pozrieť

nicholsonova

Lucia Ďuriš Nicholsonová: Uber, Wolt, Bolt, Delivero, či Bistro. Ohrozené sú tisíce pracovných miest

Chcete byť v obraze? Prihláste sa na bezplatný odber spravodajstva z EÚ 👉 PRIHLÁSENIE. Zdieľaj …

Consent choices