EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / ROZHOVORY / Ivan Štefanec: Vo väčších mestách môžu byť postupne obmedzené spaľovacie motory, automobilky musia reagovať
PHOTO © European Union

Ivan Štefanec: Vo väčších mestách môžu byť postupne obmedzené spaľovacie motory, automobilky musia reagovať

Výroba áut je podľa Ivana Štefanca kľúčovým priemyslom pre zamestnanosť Európskej únie. Jej pravidlá sa po viacerých emisných škandáloch zmenili.

Automobilovým priemyslom nedávno otriasli viaceré škandály, aká je podľa vás súčasná situácia a ako na ňu reagujú európske inštitúcie?

Je neakceptovateľné, aby sa akýkoľvek výrobca pokúšal klamať zákazníkov tak, ako to bolo v afére Dieselgate. Europarlament pristúpil na razantné zmeny v privádzaní nových vozidiel na trh. Zmení sa metodológia, kompetencie inštitúcií, procedúry, ako aj vzťah medzi európskymi a národnými inštitúciami. Zavádzajú sa nové prísnejšie limity testovania, aby neboli len vo výrobe ale aj počas plnej prevádzky. Európska komisia bude mať kompetenciu vykonať audit v celej únii pri akomkoľvek podozrení a tým sa stierajú rozdiely medzi krajinami. V súčasnosti je v každej iná legislatíva a je dôležité, aby sme mali rovnaké pravidlá na spoločnom trhu a vyhli sa podvádzaniu automobiliek. V prípade dokázania viny pri uvádzaní nepravdivých údajov hrozí pokuta až do výšky 30 000 eur. Verím, že táto zmena prispeje k tomu, aby sa podobný škandál ako Dieselgate nezopakoval.

Ide teda o určitú jednotnú kontrolu rôznorodého trhu v Európe?

Presne tak, hovoríme o jednotných pravidlách v rámci kontroly, treba však povedať, že pri uvádzaní na trh máme kontrolné inštitúcie, ktoré dávajú pečiatku pre celý európsky trh. Pokiaľ ide o kontrolu počas prevádzky, v tomto prípade majú zodpovednosť národné kontrolné inštitúcie. Práve tie dostávajú väčšie právomoci, no na základe rovnakých európskych pravidiel.

Spomínaná aféra Dieselgate pripravila pre dieselové automobily rôzne obmedzenia. Už dnes do niektorých miest napríklad takéto automobily nesmú ísť. Aký je podľa vás budúci vývoj v tomto smere?

Do budúcna potrebujeme zabezpečiť, aby zákazník nebol klamaný a aby sme mali lepšiu ochranu životného prostredia či zamestnanosť v automobilovom priemysle. Automobil je európsky vynález a pre zamestnanosť celej únie je tento priemysel kľúčový. Z hľadiska ochrany životného prostredia sú limity stále prísnejšie a niektoré mestá už uvažujú o zavádzaní ochrany určitých dopravných prostriedkov, to sa netýka len dieselových motorov. Snažia sa o čisté prostredie, čo je chvályhodné, a ide nielen o emisie oxidu uhličitého, ale aj oxidu dusíka, ktoré boli problematickou témou práve v afére Dieselgate. V tejto téme sa sprísňujú limity dlhodobo a horizont dopredu, o ktorom momentálne vieme, je zhruba desaťročný.

Viac..  Vladimír Maňka: Populisti a extrémisti sa schovávajú za falošné informácie

Aké konkrétne príklady si v rámci zmien v spojení s ochranou životného prostredia viete predstaviť?

Tlak z komunálnej sféry na ochranu životného prostredia je legitímny a dá sa očakávať, že väčšie mestá budú zavádzať stále prísnejšie limity. Na tie tlačia aj európske inštitúcie, pričom musia reagovať aj európski výrobcovia. Môžeme čakať, že vo väčších mestách budú postupne obmedzované spaľovacie motory, budú viac tlačené elektrické a hybridné motory, bude sa využívať verejná doprava, prípadne cyklodoprava, ktorej som fanúšikom a najmä na Slovensku máme príležitosti pre zlepšenie cykloinfraštruktúry nielen v hlavnom meste, ale aj v ostatných.

Hovorili ste už o pokute vo výške 30 000 eur v prípade dokázania viny. Sú v rámci porušenia pravidiel uvádzané aj iné sankcie?

Pokuta je v legislatíve uvedená do 30 000 eur, záleží od výšky porušenia, no finančná pokuta za jednotlivé auto je tak veľká, že priemerné európske auto nemá ani takú výrobnú hodnotu. Tá úroveň je dostatočná na to, aby bola odstrašujúcim príkladom pre pokušenie nedodržiavať pravidlá.

Aký názor majú na tieto opatrenia samotné automobilky?

S automobilovým priemyslom stále komunikujeme a ja zdôrazňujem, že nám záleží na zamestnanosti v tejto oblasti. Ide totiž aj o malých a stredných podnikateľov a ja som rád, že pochopili nutnosť zmeny. Musím povedať, že tento priemysel veľmi dobre spolupracoval aj pri príprave samotnej legislatívy.

O jen

Odporúčame pozrieť

Stefanec

Ivan Štefanec: Vláda na dlhovú brzdu nesmie siahať

Podľa poslanca Európskeho parlamentu Ivana Štefanca (KDH, EĽS) je existencia Ústavného zákona o dlhovej brzde to …