BRUSEL / Veľké digitálne firmy ako Facebook, či Google zarábajú podľa ministerstva financií na reklame na Slovensku desiatky miliónov eur, krajina však z toho nemá nič. Európska komisia navrhne novú daň z príjmu digitálnych firiem, ktorá by to mohla zmeniť, aby dane platili aj tam, kde pôsobia, nie len tam, kde majú svoje sídla.
Zisky digitálnych firiem „raketeovo“ rastú nielen v Európe, ale aj vo svete. „Internetové spoločnosti musia odvádzať dane zo zisku v mieste, kde majú trvalé sídlo,“ uvádza analytička, Lucia Yar. A to je problém.
Digitálne spoločnosti podľa hovorkyne ministerstva financií, Alexandry Gogovej, na sloveskom reklamnom trhu získavajú peniaze v objeme zhruba 80 miliónov eur, ktoré ale na Slovensku nezdaňujú.
Európska komisia preto navrhuje zdaniť firmy inak. „Odvádzať dane z obratu a to vo všetkých krajinách, v ktorých pôsobia,“ hovorí analytička Yar. Podľa informácii agentúry Reuters by sa sadzba dane mala pohybovať od 1 do 5 percent. Daň by sa mala vzťahovať na firmy s globálnymi príjmami nad 750 miliónov eur, vrámci únie nad 10 miliónov eur.
Konkrétne opatrenia k zdaňovaniu digitálnych firiem Európska komisia predloží 22. marca. Daň má byť zatiaľ dočasným krokom, kým sa neschváli komplexnejšie úniové riešenie.
Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk/ Richard Juriš