auto
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Slovensko je závislé na exporte automobilov. Nové americké clá ohrozia našu ekonomiku

BRATISLAVA / Obchodné napätie medzi Čínou a Spojenými štátmi narastá. Donald Trump sa chystal zaviesť clá na oceľ a hliník aj pre Európsku úniu. Clá pre Európu napokon stiahol, ale len dočasne.

Donald Trump počas samitu lídrov upokojil situáciu, keď potvrdil, že clá sa odkladajú. „Nemôže byť nič horšie pre naše obchodné vzťahy, ako prípadná obchodná vojna,“ priznal predseda vlády SR, Peter Pellegrini.  Avšak clá sa odložili len do 1. mája, čiže Európa má iba mesiac na prípravu. Vzájomné odkazy, ku ktorým prišlo ešte pred odkladom nevyzerali priaznivo. „Nie je dobré mať dodatočné clá, lebo budú mať dopad na ekonomiku. Táto súťaž nebude mať výhercu a preto pokračuje v hľadaní dialógu. Na druhej strane, Európa vie reagovať,“ uviedla nemecká kancelárka Angela Merkelová. Spomínanou reakciou by mohli byť clá vo výške 25 percent na vybrané tovary z Ameriky, napríklad burbon, motocykle a rôzne potravinárske produkty.

Americký prezident, Donald Trump na tieto obmedzenia už medzičasom reagoval: „Môžu si robiť, čo chcú. Ale keď to budú robiť, tak uvalíme veľkú daň, až 25 percent na ich autá a verte mi, dlho to nevydrží.“ Autá sú pre Európsku úniu a špeciálne pre Slovensko ešte viac kritické ako oceľ a hliník. Európsky automobilový priemysel by v takom prípade na tržbách prišiel o sumu väčšiu ako 15 miliárd eur ročne. „Výrobcovia automobilov nevedia na čom sú. To, že im niekto dal o pár mesiacov viac, vôbec nerieši situáciu,“ uviedol Juraj Valachy, analytik Tatra banky.

Viac..  Energetická efektívnosť budov: Poslanci schválili dekarbonizáciu sektora budov

Slovensko je automobilová veľmoc, takže obchodná vojna medzi USA a Európskou úniou môže byť pre nás veľkou hrozbou. V tomto sektore totiž na Slovensku pracuje viac ako 300-tisíc zamestnancov. „Slovenskej ekonomiky by sa to mohlo výrazne dotknúť,“potvrdil Stanislav Pánis, analytik J&T banky. Pre Donalda Trumpa by naopak bolo symbolicky dôležité zníženie cla na autá, ktoré predstavuje 10 percent, zatiaľ čo naopak z Európskej únie do Ameriky len 2,5 percenta. Avšak zatiaľ nie je nič známe o priebehu rokovaní, ktoré za úniu vedie komisárka pre obchod Malmströmová.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk/ Richard Juriš

O dac

Odporúčame pozrieť

M. Lexmann: Ekonomickú bezpečnosť nesmieme podceňovať

Narastajúce riziká vyplývajúce z aktuálneho geopolitického a ekonomického konania Čínskej komunistickej strany boli predmetom stretnutia …

Consent choices