ESA
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

ESA zverejnila dosiaľ najpodrobnejšiu mapu hviezd

BERLÍN – Európska vesmírna agentúra (ESA) zverejnila v stredu dosiaľ najpodrobnejšiu mapu hviezd našej Mliečnej cesty a blízkych galaxií. Trojrozmerná mapa, ktorá vznikla na základe údajov nazbieraných vesmírnou sondou Gaia, obsahuje navyše nielen aktuálnu polohu hviezd, ale aj informácie o smere a rýchlosti ich pohybu, a tiež o ich jasnosti a zafarbení.

Mapa obsahuje 1,7 miliardy hviezd. Pre porovnanie, doteraz najpodrobnejšia mapa hviezd, ktorú zverejnila ESA tiež na základe údajov z Gaie v roku 2016, obsahovala len niečo cez miliardu hviezd a len pri dvoch miliónoch z nich uvádzala aj informácie o ich pohybe.

Pre astronómov sa teraz začína náročné, ale vzrušujúce obdobie, počas ktorého budú údaje z Gaie skúmať. “Nikto na svete netuší, čo tam nájdeme,” cituje magazín Science amerického astronóma Davida Hogga z New York University. “Bude to totálna vedecká revolúcia. Ja osobne mám teraz v pláne týždeň či dva nespať,” pridáva sa Vasilij Belokurov z University of Cambridge.

Viac..  Týždeň v Europarlamente: Zelená dohoda, ochrana spotrebiteľov, Ukrajina, rozširovanie EÚ a české predsedníctvo v Rade

Keďže zverejnené údaje zo sondy Gaia obsahujú okrem iného aj informácie o jasnosti a farbe jednotlivých hviezd, budú z nich astronómovia vedieť vyčítať mnoho o ich druhu a zložení. Informácie o pohyboch hviezd im zas umožnia skúmať aj minulosť našej galaxie a jej susediek a znamenajú preto výnimočný dar pre takzvanú “galaktickú archeológiu”, uvádza magazín Science.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk