tachometer, auto
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Európsky parlament chce zabrániť stáčaniu kilometrov na ojazdených autách

Až 50% vozidiel kupovaných z druhej ruky v EÚ má zmenený počet najazdených kilometrov, čo má negatívny vplyv na spotrebiteľov, bezpečnosť, ale aj na životné prostredie. 

Europoslanci žiadajú prísnejšie opatrenia na ukončenie nezákonných praktík so stáčaním kilometrov v ojazdených autách. Znižovanie najazdených kilometrov môže zdvihnúť hodnotu auta v priemere  až o 2000 až 5000 eur.

Prieskumy ukazujú, že stáčanie kilometrov sa dotýka najmä áut z dovozu. Pre porovnanie, iba 5-12% áut kupovaných priamo v krajine prvej registrácie vozidla má upravený počet najazdených kilometrov. V niektorých krajinách, vrátane Slovenska, je pravdepodobnosť kúpy auta zo zahraničia so stočenými kilometrami až 80-percentná..

Návrh parlamentu

Parlament navrhuje prísnejšie opatrenia, ktoré by zabránili obchodovaniu (a ekonomickým stratám) s autami, ktorých počet najazdených kilometrov bol mechanicky znižovaný. Napríklad zavedenie registra áut v rámci EÚ, kde by bol uvádzaný počet najazdených kilometrov. Ako príklad uvádzajú belgický „Car Pass“, či holandský „Nationale AutoPas“.

V súčasnosti je stáčanie kilometrov zakázané v 25 krajinách EÚ, no iba v piatich krajinách vrátane Slovensko sa považuje za trestný čin. Výška trestu sa však veľmi líši – vo Francúzsku vás za to môžu poslať na dva roky do väzenia, na Slovensku zaplatíte „len“ pokutu 226 eur. Poslanci navrhujú uznať stáčanie kilometrov ako trestný čin naprieč celou EÚ.

Ďalším návrhom je evidovanie počtu najazdených kilometrov pri povinných technických kontrolách (STK), či zavedenie technológií, ktoré stáčaniu kilometrov zabránia. Jednou z možností je aj technológia Blockchain.

Viac..  Jozef Mihál podrobne o norme Euro 7: Čo to bude znamenať pre automobilky a pre ľudí

Fakty a čísla

Ekonomický dopad na Európu sa odhaduje na 5,6 až 9,6 miliárd eur strát ročne, ktoré sa týkajú predajcov jazdených áut, lízingových spoločností, poisťovní, výrobcov a v neposlednom rade aj spotrebiteľov.

Novým majiteľom áut, ktorých počet najazdených kilometrov nezodpovedá realite, predstavujú riziko zvýšených nákladov: kupujúci zaplatí za auto viac peňazí, než je jeho reálna hodnota, častokrát musí investovať do nečakaných opráv.  Navyše autá nemusia byť tak bezpečné na cestách a môžu viac znečisťovať životné prostredie.

Z dotazníka Európske komisie vyplýva, že to má negatívny vplyv na spokojnosť spotrebiteľov a predaj ojazdených áut je jedno z najmenej dôveryhodných obchodných odvetví.

O uznesení bude plénum rokovať v stredu 30. mája, deň na to prebehne hlasovanie. Európska komisia ho neskôr zapracuje do svojho legislatívneho návrhu.

O dac

Odporúčame pozrieť

Benefitom členstva v EÚ sú podľa analytikov najmä jednotný trh a eurofondy

Voľný prístup slovenských firiem na spoločný trh s viac ako 450 miliónmi ľudí, voľný pohyb …

Consent choices