auta
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Nemecko má problém dodržať emisné kvóty. Navrhujú víkendy bez áut a po diaľnici 80 km/h

BERLIN / Nemecko, zdá sa, nezvládne splniť ambiciózne ciele na ochranu životného prostredia a znížiť emisie oxidu uhličitého, ktoré si samo stanovilo. Zelení a ďalšie ekologické organizácie požadujú radikálne zmeny v doprave. Jedno je pritom jasné, bez masívneho obmedzenia individuálnej mobility to nepôjde.

Len za tri týždne vyprodukuje Čína používaním fosilných palív viac CO2, než koľko sa do ovzdušia dostane v celej Európskej únii z osobných áut za celý rok. Toto porovnanie vyplýva z údajov Inštitútu nemeckého hospodárstva v Kolíne nad Rýnom. Je teda jasné, že potenciál znížiť celosvetové množstvo emisií len zo strany Európy je obmedzený.Napriek tomu si EÚ určila ambiciózny cieľ, ako znížiť emisie. Tie sa týkajú predovšetkým dopravy. Limit je vo výške 95 gramov CO2 na kilometer, ktorý si EÚ stanovila pre nové vozidlá na rok 2021, je to najprísnejšie na svete. V Číne, Japonsku a USA sú hraničné hodnoty výrazne vyššie. Najprísnejšie limity si chce Európa udržať aj po roku 2021, uvádza portál iDnes.cz.

Príliš odvážny cieľ

Plány sú jedna vec, realita druhá. „Je to pre mňa ťažké, ale musím bohužiaľ oznámiť, že ciele, ktoré sme si sami stanovili nie sme schopní dodržať,“ vraví nemecká ministerka životného prostredia Svenja Schulzoová

Zelení a spolky na ochranu životného prostredia kritizujú, že sa Nemecko dosť nesnaží. Podľa šéfa politickej strany Antona Hofreitera je treba odstúpiť od využívania uhlia. „Špinavé uhoľné elektrárne a spaľovacie motory sú zastaralé technológie, pre ktoré v modernom Nemecku nie je miesto,“ tvrdí.

Viac..  Slovensko sa od 15. marca zapojí do európskeho systému výberu mýta

Prísnejšie opatrenia

Politický tlak vládne aj na ministerstve dopravy. „Pokiaľ novo vyrábané autá nebudú produkovať výrazne menej emisií, musí skrátka klesnúť intenzita premávky. V takom prípade prídu na rad vyššie energetické dane na pohonné hmoty a zavedenie mýtneho pre osobné vozidlá, ktoré budú závislé na počte najazdených kilometrov,“ uviedol Michael Müller-Görnert z nemeckého autoklubu VCD.

Jedným z ďalších opatrení z dielne Zelených je obmedzenie rýchlosti. „Zelení požadujú maximálnu povolenú rýchlosť 80 km/h a to aj na diaľnici. K tomu by podľa nich mal 26 víkendov v roku platiť zákaz jazdy,“ hovorí Michael Haberland z nemeckého autoklubu Mobil in Deutschland. Dopravný expert sa ale hnevá, že by sa tým odpísala individuálna automobilová doprava.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk

O dac

Odporúčame pozrieť

Peter Pollák: 40% energie spotrebuje vykurovanie budov, toto číslo musíme znížiť

Na bezplatný odber spravodajstva z EÚ do vášho emailu sa môžete prihlásiť tu: PRIHLÁSENIE. Energetická …

Consent choices