mikolasik
Europoslanec Miroslav Mikolášik. PHOTO: Matúš Lago.

Miroslav Mikolášik: Vidiac Čínu musí EÚ ostať lídrom na trhu, vo vede i výskume

Pri pohľade na obrovskú dynamickú ekonomiku, akou je Čína, si EÚ nemôže dovoliť “zaspať na vavrínoch”. Povedal to v rozhovore europoslanec Miroslav Mikolášik (EĽS/KDH), ktorý Čínu navštívil pracovne ako člen Výboru pre regionálny rozvoj (REGI).

Na čo kládol výbor REGI dôraz v rámci výjazdu?

Predmetom nášho záujmu boli predovšetkým tzv. smart cities, čiže mestá pretkané najnovšími technológiami, ktorých má Čína hneď niekoľko. Cestu absolvovali europoslanci z viacerých frakcií, okrem Slovenska malo zastúpenie Holandsko, Španielsko, Poľsko a Rumunsko.

Ktorých oblastí ste sa dotkli v rámci rokovaní?

Diskutovali sme o aktuálnych problémoch miest v oblasti dopravy, ochrany životného prostredia, mestského plánovania a predovšetkým o nových možnostiach a príležitostiach, ktoré mestám prinášajú najmodernejšie technológie a inovácie.

Kde konkrétne ste sa inšpirovali?

V meste Shenzhen sme navštívili Riadiace stredisko integrovanej dopravy a Vodárne mesta. V najväčšom čínskom meste Šanghaj sme diskutovali so zástupcami Úradu pre územné plánovanie a správu pozemkov a prírodných zdrojov, Úradu pre ochranu životného prostredia a Úradu mestskej dopravy. V Šanghaji sme navštívili aj Exhibičné centrum mestského plánovania mesta či Medzinárodný prístav Yangshan. V meste Zhengzhou sme sa zúčastnili Seminára EÚ-Čína zameraného na inovácie v regionálnej politike a vysokokvalitný hospodársky rozvoj v regiónoch, na ktorom za EÚ vystúpila aj pani Komisárka pre regionálny rozvoj Corina Kretu.

Na akej úrovni sú v Číne veda, výskum a inovácie v porovnaní s Európou?

Čína nechce v ničom zaostávať, a preto v posledných desaťročiach investovala značné prostriedky do vedy a výskumu. Musím uznať, že výsledky cieleného úsilia sú zjavné na prvý pohľad. Všetky mestá, ktoré som mal možnosť počas pracovnej cesty navštíviť, boli moderné, upravené, čisté, dobre riadené. Čo sa týka dopravy, napríklad v meste Shenzhen sú všetky mestské autobusy elektrické a z letiska pri Šanghaji sa dostanete do centra za necelých 15 minút vysokorýchlostným vlakom, ktorý dosahuje rýchlosť až 430 kilometrov za hodinu. Hlavné mestá jednotlivých provincií sú rovnako spojené sieťou vysokorýchlostných vlakov, ktoré umožňujú precestovať tisíc kilometrov za pár hodín.

Viac..  Miriam Lexmann: Prijali sme legislatívu, ktorá má chrániť nezávislosť a vyváženosť médií

V čom sú iné čínske mestá ako tie európske?

Čínske mestá sa od európskych líšia jednoznačne svojou veľkosťou.  Viac ako sto miest v Číne má viac ako milión obyvateľov. Najväčšie čínske mestá majú viac ako 15 miliónov obyvateľov, čo predstavuje trikrát obyvateľstvo Slovenska na relatívne malom mestskom území. Hustota obyvateľstva v Šanghaji dosahuje až 6000 obyvateľov na kilometer štvorcový, čo prináša špecifické výzvy v oblasti dopravy, odpadového hospodárstva, riadenia každodenného fungovania mesta a jeho rozvoja, ale aj ochrany životného prostredia. Hlavné mesto Peking je napr. známe vysokým stupňom znečistenia ovzdušia, ktorý spôsobuje mnohé dýchacie ale aj kardiovaskulárne ochorenia.

Ako tieto pozorovania zapôsobili na vás ako člena výboru REGI pred ďalšími rokovaniami v Bruseli?

Číňania na mňa urobili dojem svojou pracovitosťou, disciplínou, vytrvalosťou a trpezlivosťou. Pri pohľade na obrovskú dynamickú ekonomiku, akou je Čína, si EÚ nemôže dovoliť “zaspať na vavrínoch”. Práve naopak, EÚ musí vystupovať rozhodne a jednotne a pokračovať v upevňovaní svojej pozície na svetových trhoch, a to aj vďaka získavaniu prvenstva v oblasti vedy, výskumu a inovácií.

O dac

Odporúčame pozrieť

Benefitom členstva v EÚ sú podľa analytikov najmä jednotný trh a eurofondy

Voľný prístup slovenských firiem na spoločný trh s viac ako 450 miliónmi ľudí, voľný pohyb …

Consent choices