EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE ŠTATISTIKY EUROPOSLANCOV PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / MOTORIZMUS / Starostovia Paríža a Bruselu žiadajú celoeurópsky deň bez áut
cesta
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Starostovia Paríža a Bruselu žiadajú celoeurópsky deň bez áut

PARÍŽ/BRUSEL / Viete si predstaviť jeden deň bez áut? Starostovia Paríža a Bruselu áno a chceli by ho zaviesť pre všetky krajiny Európy. Dôvodom je najmä stále pretrvávajúci problém s emisiami. V minulosti už aj Nemecko hovorilo o znížení áut na cestách.

Starostovia Paríža a Bruselu by chceli zaviesť celoeurópsky deň bez áut. Šéfka francúzskej metropoly Anne Hidalgo a jej belgický kolega Philippe Close by si priali, aby Európania nechali auto doma jedenkrát do roka.

​Podľa ich slov by to bolo podobné, ako keď počas Dňa európskeho dedičstva otvoria raz do roka ľuďom brány inak nesprístupnených pamiatok.

Obmedzenie emisií

Paríž a Brusel svoj deň bez áut slávia 16. septembra. “Navrhujeme európsky deň bez áut,” napísali v spoločnom blogu hlavy parížskej a bruselskej radnice. “Každý vie o katastrofálnych účinkoch na zdravie a klímu zo znečistenia spôsobené emisiami z cestnej dopravy,” zdôvodnili svoju snahu politici.

V Bruseli je deň bez áut už tradíciou. Hidalgo sa nápad zapáčil a rozhodla sa preto vyzvať Parížanov, aby 16. septembra do mesta vyrazili na bicykli alebo pešo. Francúzska metropola dlhodobo bojuje so zlým ovzduším a socialistka si ako za prioritu vytýčila boj proti znečisťovaniu. Lepšie ovzdušie chce okrem mimoriadneho dňa docieliť aj rôznymi obmedzeniami pre osobnú automobilovú dopravu.

Viac..  Výzva pre Európsku úniu. Hrozí úplný zákaz dieslových motorov?

Nemecko zlyhalo

Tento nápad ale nemá ako jediná. Nemecko už dávnejšie vyšlo s pravdou von a priznalo, že napriek emisným kvótam, ktoré sami zaviedli, nie sú sami schopní ich dodržať.

Navrhujú preto razantnejšie opatrenia ako len jeden deň bez áut. A síce, že by obmedzili rýchlosť na diaľnici 80 km/h a autám by zakázali cez víkendy vychádzať úplne.  “Pokiaľ novo vyrábané autá nebudú produkovať výrazne menej emisií, musí skrátka klesnúť intenzita premávky. V takom prípade prídu na rad vyššie energetické dane na pohonné hmoty a zavedenie mýtneho pre osobné vozidlá, ktoré budú závislé na počte najazdených kilometrov,” uviedol Michael Müller-Görnert z nemeckého autoklubu VCD.

Viac sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk.

O red

Odporúčame pozrieť

emisie

Škandál s emisiami: Európsky parlament mení pravidlá typového schvaľovania vozidiel

Nová smernica zabezpečuje lepší dohľad nad automobilovým sektorom, s prísnejšími požiadavkami na testy emisií a …