EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE ŠTATISTIKY EUROPOSLANCOV PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / MOTORIZMUS / Starostovia Paríža a Bruselu žiadajú celoeurópsky deň bez áut
cesta
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Starostovia Paríža a Bruselu žiadajú celoeurópsky deň bez áut

PARÍŽ/BRUSEL / Viete si predstaviť jeden deň bez áut? Starostovia Paríža a Bruselu áno a chceli by ho zaviesť pre všetky krajiny Európy. Dôvodom je najmä stále pretrvávajúci problém s emisiami. V minulosti už aj Nemecko hovorilo o znížení áut na cestách.

Starostovia Paríža a Bruselu by chceli zaviesť celoeurópsky deň bez áut. Šéfka francúzskej metropoly Anne Hidalgo a jej belgický kolega Philippe Close by si priali, aby Európania nechali auto doma jedenkrát do roka.

​Podľa ich slov by to bolo podobné, ako keď počas Dňa európskeho dedičstva otvoria raz do roka ľuďom brány inak nesprístupnených pamiatok.

Obmedzenie emisií

Paríž a Brusel svoj deň bez áut slávia 16. septembra. “Navrhujeme európsky deň bez áut,” napísali v spoločnom blogu hlavy parížskej a bruselskej radnice. “Každý vie o katastrofálnych účinkoch na zdravie a klímu zo znečistenia spôsobené emisiami z cestnej dopravy,” zdôvodnili svoju snahu politici.

V Bruseli je deň bez áut už tradíciou. Hidalgo sa nápad zapáčil a rozhodla sa preto vyzvať Parížanov, aby 16. septembra do mesta vyrazili na bicykli alebo pešo. Francúzska metropola dlhodobo bojuje so zlým ovzduším a socialistka si ako za prioritu vytýčila boj proti znečisťovaniu. Lepšie ovzdušie chce okrem mimoriadneho dňa docieliť aj rôznymi obmedzeniami pre osobnú automobilovú dopravu.

Viac..  Európsky týždeň mobility: Vodiči sa môžu opäť tešiť na bezplatné cestovanie v MHD

Nemecko zlyhalo

Tento nápad ale nemá ako jediná. Nemecko už dávnejšie vyšlo s pravdou von a priznalo, že napriek emisným kvótam, ktoré sami zaviedli, nie sú sami schopní ich dodržať.

Navrhujú preto razantnejšie opatrenia ako len jeden deň bez áut. A síce, že by obmedzili rýchlosť na diaľnici 80 km/h a autám by zakázali cez víkendy vychádzať úplne.  “Pokiaľ novo vyrábané autá nebudú produkovať výrazne menej emisií, musí skrátka klesnúť intenzita premávky. V takom prípade prídu na rad vyššie energetické dane na pohonné hmoty a zavedenie mýtneho pre osobné vozidlá, ktoré budú závislé na počte najazdených kilometrov,” uviedol Michael Müller-Görnert z nemeckého autoklubu VCD.

Viac sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk.

O red

Odporúčame pozrieť

emisie

Škandál s emisiami: Európsky parlament mení pravidlá typového schvaľovania vozidiel

Nová smernica zabezpečuje lepší dohľad nad automobilovým sektorom, s prísnejšími požiadavkami na testy emisií a …