EUROPSKENOVINE.EUEUZEITUNG.DE ŠTATISTIKY EUROPOSLANCOV PONUKA PRÁCE A STÁŽI V EU NOVINY.SK KONTAKT
Domov / POLITIKA / Európska komisia schválila financovanie nákupu nových vlakov pre ZSSK
vlak
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Európska komisia schválila financovanie nákupu nových vlakov pre ZSSK

Európska komisia schválila financovanie projektu Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK), pričom ide o druhú časť modernizácie železničných koľajových vozidiel. Národný osobný vlakový dopravca v rámci projektu získa 25 nových elektrických vlakov za 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane DPH).

Súpravy po dodaní v rokoch 2020 až 2022 nasadí do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Projekt je financovaný cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra zo zdrojov Európskej únie (85 % z nákladov) a zo štátneho rozpočtu (15 %).

ZSSK privítala rozhodnutie Európskej komisie. “Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,” povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Elektrické vlaky dodá konzorcium spoločností Škoda Transportation, a. s., Plzeň a ŽOS Trnava, a. s. na základe výsledkov verejného obstarávania a zmluvy z marca tohto roka. Vlaky budú dodané v dvoch verziách – v kratšej trinásť kusov s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 miest na sedenie a v dlhšej 106-metrovej dvanásť kusov s kapacitou 343 miest. Je to doteraz najväčšia investícia ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Železničný dopravca uzavrel s Ministerstvom dopravy a výstavby SR zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na projekt v júli tohto roka.

Viac..  Európsky parlament chce vylepšiť koordináciu systémov sociálneho zabezpečenia

“Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie fondov EÚ zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,” uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.

ZSSK poznamenala, že už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa podľa dopravcu znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú. “ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napríklad rušne radu 240, tzv. laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané,” priblížil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Táto stratégia tiež predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 mala takmer dvetisíc rušňov a vozňov, v súčasnosti zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no dopravca očakáva, že vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk

O dac

Odporúčame pozrieť

Guterres

Krajiny OSN prijali globálny pakt o migrácii. Slovensko sa samitu nezúčastnilo

MARAKÉŠ / Krajiny Organizácie spojených národov v pondelok v marockom meste Marakéš formálne prijali pakt o …