Domov / MOTORIZMUS / Testovali sme: Bezstarostná ekologická jazda s Nissanom Leaf
Photo: netcarshow.com

Testovali sme: Bezstarostná ekologická jazda s Nissanom Leaf

Jazda elektromobilom je dnes ešte stále trochu dobrodružstvo. Platí názor, že sa to oplatí predovšetkým v meste alebo na krátke cesty. Nemusíte byť milovníkom adrenalínu či  ekologicky orientovaným motoristom, aby ste zistili, že zvládnuť sa dá aj oveľa dlhšia trasa. Rýchlonabíjacie stanice pribúdajú, čo tak skúsiť to naprieč Slovenskom?

S Nissanom Leaf novej generácie s elektromotorom s výkonom 80 kW sme vyštartovali z Bratislavy tesne po rannej dopravnej špičke. Nechali sme si poradiť a auto sme pred štartom dostatočne vykúrili, aby sme nemuseli uberať z elektrokapacity batérie. Čo ak to bude dobrodružstvo s neistým koncom? Nezabudli sme pribaliť si primeranú dávku odvahy a ešte viac trpezlivosti.

Výborná akcelerácia a tichý chod

Januárové snehové záveje a teploty pod nulou avizovali, že jazda bude zážitkom. K trase a dobrému plánu sa pridali výborná akcelerácia, tichý chod a svišťanie pneumatík na asfalte. Len aby vydržali batérie! Diaľnicu sme prešli bez problémov, s rýchlosťou sme to nepreháňali, stačilo predpísaných 110 kilometrov za hodinu. Po trnavskej odbočke na R1 sme museli spomaliť kvôli hustej premávke plnej kamiónov a nákladných áut. Priemer bol slušný – 95 km/h. Všetko prebiehalo bez problémov, e-pedál vo vozidle sa osvedčil aj pri rekuperácii energie.

Photo: netcarshow.com

Bez rýchlonabíjačiek to nepôjde

Pred Nitrou sme sa prvýkrát ocitli pred vážnym rozhodnutím – zájdeme na dobíjačku alebo to riskneme až do Žiaru nad Hronom? Museli sme využívať iba rýchlonabíjacie stanice s výkonom minimálne 22 kW, aby sme trasu z Bratislavy do Tatier zvládli za čo najkratší čas. Nabíjanie trvajúce niekoľko hodín sme dopredu vylúčili, aby naša testovacia jazda mala zmysel. A ani sme nechceli simulovať westernovú cestu dostavníkom spred niekoľkých storočí.

Mať rezervu je vždy dobrý nápad

Je dobré mať aplikáciu s umiestneniami rýchlonabíjacích staníc po celej trase cesty. Nájsť tú v Nitre nebol problém a mali sme aj šťastie – nemuseli sme čakať, takže sme sa rýchlo napojili, v bufete dobre padli neskoré raňajky a hodinka pri káve. A mohli sme pokračovať. S pribúdajúcimi kilometrami sme si uvedomovali, že nabíjanie už v Nitre bol dobrý nápad. Do najbližšej stanice pred Zvolenom by sme to zvládli asi iba s vypätím všetkým síl – teda kapacít batérie. V aute sme si mohli aj prikúriť i keď rádio sme stále radšej nepoužívali. Povinné svietenie a sem-tam použitie stieračov sa nám zdalo byť dostatočné na nevyhnutné míňanie energie.

Photo: netcarshow.com

Budúcnosť? Ultrarýchle nabíjacie stanice

Koncom roka spustili pri čerpacej stanici Slovnaft na R1 pri Budči ultrarýchlu nabíjaciu stanicu. Je to paráda! Svojím výkonom 350 kW dokáže za pár minút plne nabiť kapacitu batérie v elektromobile. Za dvadsať minút sme boli „plní“. Škoda, že takýchto nabíjačiek nemáme viac. Má ich byť sedem, ale až na budúci rok. Je zbytočné lamentovať, treba ísť ďalej.

Viac..  Kompletný prehľad povinnosti zimných pneumatík v krajinách EÚ

Do kopcov bez problémov

Naša orientačná mapa nabíjacích bodov avizovala najbližšiu stanicu na trase smerom do Vysokých Tatier v Ružomberku. Nebola to však ultrarýchlosť. Pri benzínovom čerpadle OMV sme postáli hodinku a pokračovali ďalej. Na diaľnici sme prefrčali bez obáv okolo Liptovského Mikuláša, kde plánujú rýchlu nabíjačku inštalovať už na jar tohto roka. Do Popradu to bolo niečo cez 50 kilometrov, čo sme zvládli bez problémov. Kúrenie naplno, svetlá bez obáv a pridali sme aj rádio. Do Novej Lesnej, čo je z Popradu ešte asi 15 kilometrov, sme dorazili s polovicou nabitého akumulátora. Mali sme dostatočnú rezervu na cestu späť a možno bez problémov až do Ružomberka.

Rozhodujúce budú ekologické princípy 

Ukázalo sa, že cestu dlhú približne 320 kilometrov sme s Nissanom Leaf zvládli s tromi nabitiami, kde sme strávili dve a pol hodiny. Je to takmer dvojnásobný čas v porovnaní s vozidlom s benzínovým či dieselovým motorom. V tomto prípade je rozhodujúca cena: každých 100 kilometrov 2 eurá. Cena, s ktorou sa nemôže porovnávať žiadne auto so spaľovacím motorom. Ekologické prístupy a najmä rozhodnutia sú však v súvislosti so zlepšením kvality ovzdušia nevyčísliteľné. Nehovoriac o pohodlnej a najmä tichej jazde s vynikajúcou akceleráciou.

Čo by sme mali vedieť pred cestou elektromobilom:

-Treba mať presné informácie o nabíjacích bodoch a od toho odvíjať plánovanie a časový harmonogram cesty.

-Je prezieravé mať časovú rezervu, na vozidlo veľmi „nedupať“ a zbytočne nejazdiť na maximum. Je to síce lákavé, no kapacita akumulátora ide v takom prípade prudko nadol.

-Oplatí sa pravidelne sledovať ukazovateľ nabitia. Zistíte, že to vlastne robíte intuitívne. Budete si tak vedieť určiť miesto, kde sa zastavíte na dobitie a krátky oddych.

-Je prezieravé mať kapacitnú rezervu: prakticky ani raz sme nešli na doraz kapacity akumulátora a nechávali sme si možnosť niekedy až na 100 kilometrov.

-Dojazd Nissanu Leaf s plne nabitou batériou bol čosi cez 200 kilometrov. Nikdy sme však až toľko naraz neprešli.

Počet elektromobilov na Slovensku stúpa. Vďaka financovaniu Európskej únie pomocou programu E-Next už tohto roku pribudnú ďalšie nabíjacie stanice. Sedem ultrarýchlych zdrojov situáciu výrazne zlepší. Prejsť elektromobilom celé Slovensko je už dnes reálna jazda, ktorú si navyše motoristicky užijete.

O Juraj Turis

Avatar