Photo: Škoda

Dáma v najlepších rokoch: Legendárna Škoda Octavia má šesťdesiat!

Prvé automobily s týmto názvom zišli z výrobnej linky závodu v Mladej Boleslavi začiatkom roka 1959 a nový model sa následne predstavil svetu na autosalóne v Ženeve. V polovici deväťdesiatych rokov na úspešnú verziu nadviazala moderná generácia, z ktorej sa čoskoro stal bestseller aj na svetových trhoch.

Typové označenie Octavia sa v ponuke automobilky Škoda prvýkrát objavilo pred 60 rokmi. Latinský výraz octavia znamená ôsma. Išlo nielen o ôsmy model značky, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, ale aj o pozíciu vo vývojovom rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies, a to od prvého typu z roku 1933.

Retro realita: Predaj na špeciálny poukaz

Prvé dvojdverové Octavie začali z výrobnej linky schádzať najskôr ešte po boku svojich predchodcov Š 440 a Š 445. Pod kapotou bol spoľahlivý radový štvortaktný štvorvalec 1,1 l/29,4 kW, ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá. Auto dosahovalo maximálnu rýchlosť 110 km/h a na 100 km spotrebovalo 7,7 l benzínu. V ponuke bol aj typ Octavia Super so silnejším motorom 1,2 l/33 kW. O automobily rovnomenného modelového radu bol vo svete veľký záujem. A spomienka na časy dávno minulé: na rozdiel od krajín s trhovou ekonomikou československí zákazníci potrebovali na kúpu zvláštny poukaz.

Photo: Škoda

Škoda, víťaz Rallye Monte Carlo

Ženevský autosalón v roku 1960 bol miestom premiéry športovej verzie Škoda Octavia Touring Sport s výkonom zvýšeným na 37 kW. Homologizácia FIA pre účasť na pretekoch v skupine neupravených cestovných vozidiel otvorila automobilu s rýchlosťou až 130 km/h cestu k úspešnej kariére v motoristickom športe. Skvelým príkladom je hetrik, ktorý auto dosiahlo vo svojej triede na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961 až 1963.

Inovácie nie sú témou len 21. storočia

V septembri tohto istého roka sa v Brne predstavila Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne členenými piatymi dverami. Vozidlo ponúkalo pri obsadení až piatimi osobami batožinový priestor s objemom 690 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel bolo možné naložiť až 1 050 litrov nákladu. Posledná dvojdverová Octavia opustila výrobnú linku v Mladej Boleslavi v apríli 1964, aby uvoľnila miesto úplne novému radu vozidiel ŠKODA 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledné kombi opustilo linku v decembri 1971. V období rokov 1959 až 1971 tak vzniklo vyše 360 000 vozidiel Škoda Octavia prvej generácie, vrátane viac ako 54 000 exemplárov modelu Combi.

Viac..  Subaru XV Mild hybrid, overená stálica so srdcom športovca
Photo: Škoda

Škoda, Volkswagen a stávka na nadčasový dizajn

V roku 1992, krátko po začlenení značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj úplne nového modelu, ktorý sa vrátil práve k legendárnemu typovému označeniu Octavia. Na novej podvozkovej platforme vznikla v tíme šéfdizajnéra Dirka van Braeckela karoséria s nezameniteľným nadčasovým dizajnom. Liftback Octavia s výklopnými piatymi dverami sa predstavil 4. apríla 1996. V marci 1998 ponuku doplnil ešte priestrannejší karosársky variant Octavia Combi, v roku 1999 pribudla verzia s pohonom všetkých kolies.

Photo: Škoda

Škody (Octavie) predstavujú 6,5 miliónov!

Do novembra 2010 vzniklo 970 000 liftbackov a viac než 470 000 kombi modelu prvej generácie. Nasledovalo 1,6 milióna liftbackov a 900 000 kombi druhej generácie vozidla. Okrem ešte vyššej úžitkovej hodnoty éra priniesla rad noviniek, napríklad zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva či samočinnú dvojspojkovú prevodovku DSG. K pilierom súčasnej ponuky značky ŠKODA patrí tretia generácia vozidla, vyrábaná od novembra 2012, výrazne modernizovaná vo februári 2017.

Škoda Octavia si vydobyla na trhu pevné miesto a teší sa stále väčšej popularite nielen doma, ale aj vo svete. Svedčí o tom takmer 6,5 miliónov vyrobených exemplárov všetkých generácií od roku 1959.

O Juraj Turis

Avatar