Domov / MOTORIZMUS / Európsky parlament žiada povinné bezpečnostné prvky pre automobily
auto
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

Európsky parlament žiada povinné bezpečnostné prvky pre automobily

Novo vyrobené autá určené na trh EÚ by mali obsahovať technológie, ktoré zvýšia bezpečnosť na cestách a pomôžu predchádzať nehodám. Poslanci odsúhlasili nové povinné opatrenia. 

Európske cesty patria medzi najbezpečnejšie na svete. Pre porovnanie: na jeden milión obyvateľov tu pripadá 49 úmrtí pri dopravných nehodách, zatiaľ čo svetový priemer je 174 obetí. Aj keď sa počty obetí autonehôd za posledné dve desaťročia znížili na polovicu, posledné štatistiky naznačujú, že sa tento znižujúci trend zastavil. Parlament preto 13. marca podporil nové opatrenia pre zvýšenie bezpečnosti, ktoré by mali úmrtnosť na cestách znižovať aj naďalej.

Nové pravidlá sa týkajú povinnej bezpečnostnej výbavy nových vozidiel na európskom trhu. Novela súčasných právnych predpisov zohľadňuje technologický vývoj i sociálne trendy, ako je napríklad starnutie obyvateľstva, zvyšujúci sa počet cyklistov a chodcov na cestách a nové príčiny rozptýlenia vodičov, najmä používanie elektronických zariadení počas jazdy.

Čo prinesú zmeny? V novo vyrobených automobiloch by mali byť zabudované technológie, ktoré pomôžu zachrániť životy, ako napríklad:

  • Inteligentná asistencia rýchlosti, ktorá upozorní vodiča na prekročenie povolenej rýchlosti vibrovaním plynového pedálu,
  • detekcia ospalosti vodiča a upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, atď.,
  • varovanie vodiča, pokiaľ nevenuje dostatočnú pozornosť dopravnej situácii,
  • blikajúce svetlá v prípade prudkého zabrzdenia,
  • monitorovanie situácie za vozidlom pri cúvaní, aby sa zabránilo zrážkam s predmetmi alebo chodcami,
  • monitorovanie tlaku v pneumatikách,
  • alkoholový zámok –zariadenie, do ktorého musí vodiť pred jazdou dýchnuť,
  • záznamové zariadenie pre prípad nehody – obdoba čiernej skrinky, ktorá zaznamenáva dôležité dáta pred, počas a po nehode.
Viac..  Slovenské poľnohospodárstvo vykázalo vlani zisk takmer 100 miliónov eur

Pre osobné a ľahké úžitkové automobily by mal byť povinný núdzový brzdový systém a systém upozorňujúci na to, keď auto vyjde z jazdného pruhu. Oba sú dnes už povinné pre nákladné autá. Nákladné vozidlá a autobusy by mali mať podľa poslancov zabudované výstražné systémy, ktoré upozornia vodiča na prítomnosť chodcov a cyklistov v bezprostrednej blízkosti vozidla a tiež aj funkciu priameho videnia. Tá šoférovi umožňuje vidieť zraniteľných účastníkov cestnej premávky zo svojej pozície za volantom bez použitie zrkadiel alebo kamier.

O finálnej podobe legislatívy bude teraz Parlement rokovať s členskými krajinami (Radou EÚ alebo Radou ministrov).

Bezpečnosť na cestách v EÚ (údaje z roku 2017)
  • Medzi rokmi 2001 a 2017 sa počet smrteľných nehôd znížil o 57,5%.
  • V 95% všetkých autonehôd zohrávala úlohu chyba človeka.
  • Cestujúci v autách tvorili 46% obetí.
  • Ďalších 46% tvorili tzv. zraniteľní účastníci premávky – 21% chodci, 14% motocyklisti, 8% cyklisti a 3% šoféri mopedov.
  • Najlepšie si v oblasti cestnej bezpečnosti počínajú Švédsko, Spojené kráľovstvo a Holandsko.
  • Najhoršie štatistiky majú naopak Rumunsko, Bulharsko a Chorvátsko.
  • Ku 8% úmrtí došlo na diaľniciach, 55% obetí zomrelo na cestách nižších tried a 37% v mestách.
  • Takmer 14% obetí autonehôd v EÚ tvorili mladí ľudia vo veku od 18 do 24 rokov, aj keď podiel tejto vekovej skupiny v európskej populácii je 8%.
  • Vzhľadom na demografické zmeny sa podiel obetí starších ako 65 rokov zvýšil z 22 (v roku 2010) na 27% (v roku 2017).
  • 76 % obetí autonehôd tvoria muži a 24 % ženy.

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

hlasovanie

EÚ navýši rozpočet pre programy Erasmus+ a Horizont 2020

Poslanci Európskeho parlamentu schválili zvýšenie prostriedkov pre výskum a mobilitu mládeže o 100 miliónov eur. …