Domov / SPOTREBITEĽ / EÚ aktualizuje pravidlá predaja tovaru online i v kamenných obchodoch
online nakupovanie
Ilustračné PHOTO: © European Union- EP.

EÚ aktualizuje pravidlá predaja tovaru online i v kamenných obchodoch

Parlament bude hlasovať o nových pravidlách, ktoré posilnia práva spotrebiteľov pri nákupe tovaru i digitálneho obsahu na internete aj v kamenných obchodoch. Viac vo videu.

Európsky parlament bude hlasovať o dvoch nových smerniciach, ktoré posilnia právo spotrebiteľov na náhradu, ak mi bude predaný chybný tovar. Pravidlá sa budú vzťahovať na fyzické aj digitálne tovary. Smernice prinesú jednotný systém, ktorý budú musieť rešpektovať všetci predajcovia v EÚ.

Digitálny obsah

V mnohých krajinách EÚ dodnes neexistujú jasné pravidlá pre predaj digitálnych tovarov, ako sú napríklad mobilné aplikácie, hudba alebo hry. Ak zakúpená hra nefunguje, ako by mala, spotrebiteľ často nevie, či má právo na náhradu a ako má pri reklamácii postupovať. Smernica o dodávaní digitálneho obsahu by mala tento problém vyriešiť.

Vzťahovať sa bude nielen na jednorazové nákupy, napríklad keď si kúpite hru do smartfónu, ale aj na predplatné, keď každý mesiac platíte, aby sme mali prístup k hudbe alebo filmom. Spotrebiteľ bude samozrejme chránený, keď za obsah zaplatí peniazmi, ale aj vtedy, ak obsah dostane výmenou za svoje osobné údaje, ako je to napríklad v prípade sociálnych sietí.

Ak problém nebude vyriešený do 14 dní, spotrebiteľ bude mať právo na zľavu alebo vrátenie peňazí.

Viac..  Briti hľadajú nástupcu Theresy May. Najväčšie šance má zatiaľ Boris Johnson

Fyzické tovary

Ak je software súčasťou fyzického tovaru (ako napríklad smart chladničky), tieto prípady bude upravovať smernica o predaji tovaru.

Nové pravidlá sa budú vzťahovať na online a offline predaj fyzických produktov v celej EÚ a prinesú jednotnú úroveň ochrany vo všetkých členských štátoch. Tvorcovia smernice očakávajú, že zvýši dôveru spotrebiteľov a podnikateľom prinesie viac právnej istoty, čo by mohlo malým firmám priniesť viac príležitostí predávať do zahraničia.

Nové lehoty

Zákazníci z celej EÚ budú mať dva roky na reklamáciu chybného tovaru u predajcu, nezáležiac na tom, či je to mobilná aplikácia alebo práčka.

Nové pravidlá predlžujú čas, počas ktorého nebude na zákazníkovi dôkazné bremeno. Ak sa chyba objaví v lehote do jedného roka od doručenia alebo stiahnutia, bude sa vychádzať z toho, že existovala od začiatku a zákazník nebude v tomto čase povinný dokazovať, že tovar, služba alebo digitálny obsah mal vady.

Ďalšie kroky

Potom ako smernice prijme Európsky parlament ja Rada ministrov, členské štáty budú mať dva roky na to, aby ich zapracovali do svojho právneho poriadku.

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

globalizacia

Globalizácia: Nové obchodné príležitosti pre európske firmy

Príležitosti pre malé stredné podniky, export, nové pracovné miesta. Aké sú hlavné výhody, ktoré so …