Domov / MOTORIZMUS / Pri preberaní kľúčov od prenajatého auta by ste sa už nemali stretnúť s nepríjemnými prekvapeniami
auto
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Pri preberaní kľúčov od prenajatého auta by ste sa už nemali stretnúť s nepríjemnými prekvapeniami

Päť najväčších autopožičovní – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz a Sixt – reagovalo na výzvu Európskej komisie a orgánov EÚ na ochranu spotrebiteľa a zmenilo alebo zmení spôsob, akým prezentujú ceny za požičanie áut. Ceny tak budú pre spotrebiteľov plne transparentné.

Uvedené spoločnosti až doteraz nesplnili niektoré zo svojich záväzkov v plnom rozsahu. Európska komisia a orgány EÚ na ochranu spotrebiteľa preto nemohli konštatovať, že plne dodržiavajú predpisy EÚ o ochrane spotrebiteľa. V uverejnenom hodnotení sa uvádza, že spoločnosti Enterprise a Sixt už uskutočnili všetky požadované zmeny. Spoločnosť Avis sa zaviazala vykonať zostávajúce zmeny do mája 2019. Spoločnosť Europcar, ktorej súčasťou je teraz aj spoločnosť Goldcar, uskutoční zvyšné zmeny do júna 2019. Spoločnosť Hertz sa zaviazala, že všetky potrebné zmeny vykoná najneskôr do konca prvého štvrťroka 2020.

Komisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Vĕra Jourová v tejto súvislosti uviedla: „Vďaka nášmu tlaku sa už pri preberaní kľúčov od prenajatého auta nestretnete s nepríjemnými prekvapeniami. Je skutočne nepríjemné, keď na začiatku dovolenky musíte zaplatiť neplánované dodatočné náklady a čítať zložité zmluvy. Chcem, aby si európski spotrebitelia svoje dovolenky čo najviac užili a nemuseli sa obávať nepríjemných prekvapení pri konečnom vyúčtovaní.“

Spoločnosti sa zaviazali:

  • zahrnúť všetky poplatky do celkovej ceny rezervácie: cena ponúknutá spotrebiteľom na webovej stránke bude zároveň konečnou cenou, ktorú budú musieť zaplatiť. Tá musí zahŕňať všetky dodatočné náklady, ako napríklad osobitné poplatky za dotankovanie, letiskové poplatky, príplatky za mladých vodičov alebo poplatok za vrátenie auta na inom mieste;
  • jasne opísať základné služby zahrnuté do prenájmu v obchodných podmienkach, a to vo všetkých jazykoch daného štátu: spotrebitelia sa už nebudú musieť boriť s nejasnými alebo zavádzajúcimi informáciami o základných podmienkach prenájmu, ako napríklad počte kilometrov zahrnutých v cene, pravidlách týkajúcich sa stavu nádrže, podmienkach zrušenia rezervácie či požadovanej zálohe.
  • v cenovej ponuke jasne uviesť podrobné informácie o voliteľných službách a ich cene, najmä o poistení pre prípad nehody, vďaka ktorému sa zníži spoluúčasť pri poškodení auta. Malo by byť jasne uvedené, aké poškodenie je zahrnuté v základnej cene za prenájom, a najmä čo by ešte musel doplatiť vodič. Pri doplnkovom poistení alebo poistení pre prípad nehody musí mať spotrebiteľ jasné informácie o tom, na čo sa vzťahuje alebo nevzťahuje, ešte pre tým, než si ho prikúpi.
Viac..  Účasť v eurovoľbách bola najvyššia za posledných dvadsať rokov

Ďalšie kroky

Európska komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa jednotlivých štátov, ktoré sú združené v európskej sieti spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa, budú vykonanie zostávajúcich zmien pozorne sledovať. Hoci na spoločnosti, ktorých sa táto aktivita týka, pripadajú dve tretiny prenájmov osobných áut v EÚ, dôležitú úlohu na tomto trhu zohrávajú aj ďalší obchodníci, napríklad sprostredkovatelia a menšie spoločnosti. Spomínané orgány a Európska komisia budú naďalej sledovať všetkých hráčov na trhu, aby zabezpečili, že plne dodržiavajú pravidlá EÚ na ochranu spotrebiteľa.

Ak spoločnosti nebudú plniť svoje záväzky, orgány na ochranu spotrebiteľa by mohli pristúpiť k vymáhaniu príslušných predpisov.

Súvislosti

Orgány na ochranu spotrebiteľa jednotlivých členských štátov sú na základe nariadenia EÚ o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa združené do celoeurópskej siete pre vynucovanie právnych predpisov. V rámci tejto siete môže orgán jednej krajiny EÚ vyzvať svojich partnerov v ostatných krajinách EÚ na koordinovanú spoluprácu pri riešení rozšírených problémov týkajúcich sa spotrebiteľov. Európska komisia je pri tejto činnosti nápomocná.

Po zvýšení počtu sťažností, ktoré dostali európske spotrebiteľské centrá v celej EÚ, nadviazala sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) kontakty s piatimi veľkými autopožičovňami. Túto aktivitu koordinoval Úrad Spojeného kráľovstva pre hospodársku súťaž a trhy a podporila ju Európska komisia.

V priebehu tohto dialógu, ktorý skončil v roku 2017, zlepšili spoločnosti Avis Budget Group, Enterprise Rent-A-Car, Hertz Europe Limited, Sixt SE a Europcar Mobility Group svoje obchodné praktiky, zmluvné podmienky aj vnútrofiremné pravidlá. Komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa však neboli spokojné s úrovňou plnenia niektorých záväzkov, a preto tieto spoločnosti požiadali o ďalšie zlepšenia.

Ďalšie informácie

Koordinované opatrenia na ochranu spotrebiteľov

Usmernenia organizácie Leaseurope

Sieť európskych spotrebiteľských centier

1

 

2

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

brexit

Veľká Británia: O kreslo šéfa konzervatívcov bojujú už len štyria

Po treťom kole interných volieb medzi poslancami dolnej komory britského parlamentu za Konzervatívnu stranu, v …