Benzín alebo nafta? Na diskusie pre a proti reaguje aj Mazda

Jednou z horúcich tém, ktoré zvažujú vo výrobných programoch prakticky všetky svetové automobilky, je ďalší osud dieselových motorov. Áno či nie? Diskusia na tému budúcnosti naftových a benzínových agregátov naďalej pokračuje.

Je náhrada úspornejších dieselov benzínovými motormi rovnocenná? Aj na túto otázku sa pokúsime odpovedať v našom redakčnom teste najnovšej generácie japonskej štvorkolky Mazda CX 5. Pod kapotou má benzínový motor Skyactiv s objemom 2,5 litra a úctyhodným výkonom 194 koní.

Stále výzvy pre konštruktérov

Napriek značnému pokroku vo vývoji zážihových motorov sú dieselové motory naďalej podstatne úspornejšie. Napomáha tomu aj ešte stále lacnejšia nafta. Diskusie nad ďalšími osudmi sú pre odborníkov výzvou, s ktorou sa konštruktéri Mazdy chceli popasovať. Dopracovali sa k zaujímavému riešeniu: výrobca naprogramoval štvorvalcovú pohonnú jednotku tak, aby pri splnení určitých technických podmienok dokázala vypínať krajné valce.

Photo: netcarshow.com

Za všetkým sú nové technológie

Motor musí byť menej zaťažovaný a pri jazde neprekročiť maximálnu rýchlosť 130 km/h. Otáčkomer je potrebné udržiavať v rozmedzí 1 200 až 4 000 otáčok. Chcelo to však od základu prepracovať nielen elektroniku ale aj mechanické diely vo vnútri motora. Výsledok? Ten sa vydaril: vodič nemusí sledovať nič navyše alebo sa obávať, že auto stratí výkon. Vypnutie valcov si ani nevšimne, môže sa venovať jazde, všetko ostatné zariadi elektronika.

Kompromis je potrebný

Pred niekoľkými týždňami sme testovali Mazdu CX 5 s dieselovým motorom s objemom 2,2 litra. Správal sa oveľa diétnejšie – a to o celé dva litre na 100 kilometrov. Napriek tomu, že mal výkon o desať koní menej, bol o niečo pružnejší v nižších otáčkach. Treba si uvedomiť, že auto má takmer dve tony. Bude zaujímavé otestovať si, aké bude porovnanie benzínového motora s preplňovaním. Mazda totiž zásadne používa atmosférické motory, teda bez turbodúchadiel. Ide o dlhoročnú tradíciu a má to tiež svoje prednosti.

Photo: netcarshow.com

Ako dopadol test?

Viac..  Peter Pollák o norme Euro 7: Automobilky dostali viac času

Všetky motory pravdepodobne dosiahli svoj technologický vrchol a nemožno od nich očakávať výrazné skoky k vyšším výkonom a úsporám. Rozhodnutie nafta alebo benzín tak zostáva na budúcom majiteľovi. A toto sú výsledky nášho testu: S 2,5-litrovým atmosférickým motorom sme dosiahli priemernú spotrebu 8,4 litra, čo je o liter viac ako udáva výrobca. Auto sme síce prehnane nešetrili, no snažili sme sa zbytočne neakcelerovať, využívať dojazdy a jazdiť plynulo a pokojne. Dosiahnutá spotreba vzhľadom na pomerne ťažké vozidlo s náhonom na všetky štyri kolesá je dobrý výsledok. Dieselový variant bol však úspornejší.

Photo: netcarshow.com

Škála výbavy a kombinácií

Model je modernizovaný a ľahko vzhľadovo upravený, no skutočný zážitok čaká vo vnútri. CX 5 s najväčším motorom a pohonom oboch náprav sa predáva len vo výbave Revolution a Revolution TOP. V takom prípade je na palube elektrické otváranie batožinového priestoru, 19 palcové kolesá, audiosystém Bose s desiatimi reproduktormi, adaptívny tempomat, plnohodnotný head-up displej, kožené čalúnenie a iné high-tech a dizajnové vychytávky.

Vstup do prémiového segmentu

Mazda vylepšila to, čo poznáme z predchádzajúcej generácie, a pridala bonusy: pohodlie sa zvýšilo, ticho v kabíne je zreteľnejšie a jazda ešte príjemnejšia. A náš názor? Súčasná generácia je modernejšia, sviežejšia a aj zdravo  agresívnejšia. Realita je jednoznačná – Mazda CX 5 je na ceste do prémiového segmentu SUV automobilov. Má na to vytvorené všetky predpoklady, určite tam patrí a nestratí sa.

O Juraj Turis

Consent choices