Ako vyzerá európska obchodná politika? Aká je jej dôležitosť v dnešnom globálnom hospodárstve? Ako to funguje? Prečítajte si viac o jednej z najzložitejších európskych politík.
Dôležitosť európskej obchodnej politiky v globalizovanej ekonomike
Globalizácia hospodárstva sa vyznačuje zintenzívňovaním medzinárodného obchodu a čoraz väčším prepojením a vzájomnou závislosťou ekonomík na celom svete. EÚ sa prostredníctvom svojej obchodnej politiky snaží o to, aby globalizácia prinášala občanom a podnikom čo najviac benefitov.
V medzinárodných obchodných rokovaniach a nadnárodných orgánoch, ako je napríklad Svetová obchodná organizácia (SZO), má EÚ väčšiu vyjednávaciu silu ako jednotlivé členské štáty. Hlavným cieľom európskej obchodnej politiky je priniesť európskym firmám nové príležitosti. EÚ sa o to usiluje tak, že odstraňuje bariéry, ako napríklad clá a kvóty a zabezpečuje spravodlivé konkurenčné podmienky.
Medzinárodný obchod je pre hospodárstvo EÚ nesmierne dôležitý. Prispieva k ekonomickému rastu a pomáha vytvárať nové pracovné miesta. Na vývoze z EÚ závisí až 36 miliónov pracovných miest. Každá miliarda z vývozu mimo EÚ udržiava pri živote okolo 13 tisíc pracovných miest.
Obchodná politika EÚ obsahuje aj pravidlá ochrany spotrebiteľov a zabezpečuje, aby k nám dovážané produkty spĺňali isté štandardy.
Okrem toho sa prostredníctvom nej EÚ snaží o podporu ľudských práv na celom svete ako aj sociálnych a bezpečnostných štandardov. Jej obchodní partneri musia takisto rešpektovať viaceré ekologické štandardy.
Ako funguje obchodná politika EÚ?
Európska obchodná politika zastrešuje obchod s tovarmi a službami, priame zahraničné investície, obchodné aspekty duševného vlastníctva, ako napríklad patenty a verejné obstarávanie.
Skladá sa z troch hlavných častí: