Domov / ZDRAVIE / Európskymi nemocnicami sa šíri baktéria odolná voči antibiotikám, zistili vedci
laboratorium, vyskum
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Európskymi nemocnicami sa šíri baktéria odolná voči antibiotikám, zistili vedci

LONDÝN / Nemocnicami v Európe sa šíri baktéria, ktorá je odolná voči istému druhu antibiotík. Vyplýva to z rozsiahlej štúdie európskych vedcov, ktorej výsledky vyšli v odbornom časopise Nature Microbiology. Podľa výskumníkov z britského Wellcome Sanger Institute, ktorý sa na výskume podieľal, je šírenie rezistentnej baktérie Klebsiella pneumoniae “veľmi znepokojujúce”.

Klebsiella pneumoniae je baktéria, ktorá sa bežne nachádza napríklad v tráviacom trakte. U chorých ľudí môže spôsobiť pneumóniu či meningitídu. Niektoré kmene Klebsiella pneumoniae si však vyvíjajú rezistenciu na antibiotiká triedy karbapeném, ktoré sa používajú v prípade, že infekciu nemožno liečiť inými liečivami.

Do zmienenej štúdie sa zapojilo 244 nemocníc od Írska až po Izrael. Vedci v rámci nej analyzovali DNA baktérie zo vzoriek, ktoré zozbierali od infikovaných pacientov. “Naše nálezy naznačujú, že nemocnice sú kľúčovým sprostredkovateľom prenosu a že sa baktéria prenáša z človeka na človeka primárne v nemocniciach,” vyjadrila sa pre spravodajský portál BBC Sophia David z Wellcome Sanger Institute. “Fakt, že v rôznych nemocniciach v Európe vidíme rovnaké rizikové klony, nám tiež ukazuje, že je na týchto kmeňoch niečo špeciálne,”dodala.

Viac..  Zavedú zálohovateľné cigarety? 20 centov pre fajčiara za jeden ohorok, žiadajú aktivisti

Vedci zároveň varujú pred rizikom šírenia a prenášania rezistencie na iné druhy baktérií. Tá sa môže preniesť pri takzvanej konjugácii – výmene genetických informácií. Pri tomto procese si bunky vymieňajú malé molekuly DNA zvané plazmidy. Prostredníctvom nich sa môže preniesť aj rezistencia.

Najlepším spôsobom, ako problém s infekciami spôsobenými odolnými baktériami riešiť, je podľa odborníkov v prvom rade predísť im. “Sme optimistickí v tom, že s dobrou nemocničnou hygienou, ktorá zahŕňa skorú identifikáciu a izoláciu pacientov s týmito baktériami, môžeme nielen oddialiť šírenie týchto patogénov, ale aj ich úspešne kontrolovať. Tento výskum zdôrazňuje dôležitosť kontroly infekcie a pretrvávajúceho genómového sledovania baktérií odolných voči antibiotikám, aby sme sa uistili, že nové rezistentné kmene zachytíme skoro a budeme bojovať proti šíreniu rezistencie na antibiotiká,” cituje BBC člena výskumu Haja Grundmanna z univerzity vo Freiburgu.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk