cyklisti
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Vodičák aj pre cyklistov, ktorí chodia v premávke? Podľa odborníkov by mali urobiť špeciálne skúšky

BRATISLAVA / Už ste sa niekedy zamysleli nad tým, že nie je cyklista ako cyklista? A nejde o prilbu alebo štýlové cyklo-oblečenie. Podľa odborníka na dopravu je totiž obrovský rozdiel v správaní sa na ceste medzi cyklistom, ktorý má vodičský preukaz, a medzi cyklistom, ktorý nikdy „vodičák“ nemal. A tak je na mieste otázka, či si cyklisti budú musieť urobiť špeciálne skúšky.

Ohľaduplnosť je slovo, ktoré sa najčastejšie skloňuje medzi chodcami, cyklistami a šoférmi. Problémom ale je, že chýba. „Vodiči sú bezohľadní, je málo cyklochodníkov , nič moc,“ povedal obyvateľ Bratislavy. Bolo by teda na mieste, keby cyklisti mali vodičský preukaz?

„U cyklistov, ktorí majú vodičské oprávnenie a u cyklistov, ktorí ho nemajú a ani ho nikdy nemali, je citeľný rozdiel v správaní,“ povedal dopravný analytik Jozef Drahovský. „Taký vodičák v zásade neexistuje nikde na svete,“ poznamenal Tomáš Peciar z Cyklokoalície.

V zásade ani teraz, ak chcete jazdiť na bicykli, nič také nepotrebujete. „Ak chce človek jazdiť na bicykli v premávke, samozrejme platia na neho pravidlá cestnej premávky. Musí ich poznať, nepotrebuje na to vodičský preukaz,“ vyjadril sa hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.

Ministerstvo vnútra ani takúto zmenu neplánuje. „Národný dohovor o cestnej premávke niečo takéto ani nedovoľuje,“ dodal Lazarov. Odborníci sa ale zhodujú, že lepšie ako zaviesť vodičák, je lepšia edukácia. „Napríklad v Holandsku si deti na škole robia tzv. cyklo vodičáky, je to súčasť nejakej povinnej dopravnej výuky,“ poznamenal Peciar.

Viac..  Michal Wiezik: Norma Euro7 je potrebná, ale treba ubrať plyn

„Mala by byť osveta priamo na internete výučbový materiál pre cyklistov s videami,“ pokračoval  Drahovský.

Nový fenomén e- kolobežka

Na cestách sa čoraz viac objavujú aj elektrické kolobežky, ktoré vedia ísť niekoľko desiatok km/h. „Kolobežka rýchlo dosahuje rýchlosť 25km/h ale akonáhle vstúpi na pešiu zónu, je automaticky spomalená na 10 km/h. ,“ uviedol Štefan Jantík, poskytovateľ zdieľaných kolobežiek.

V prípade elektro kolobežiek ale chystajú zmeny. Ich užívatelia budú od budúceho roka už nie chodcami ale vodičmi nemotorových vozidiel rovnako, ako cyklisti. Budú mať tiež sprísnené podmienky používania. „V prípade, že budete v premávke, potrebujete poznať všetky pravidlá cestnej premávky na to, aby ste mohli jazdiť po ceste,“ dodal Lazarov.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom  portáli www.noviny.sk

O dac

Odporúčame pozrieť

EK schválila Slovensku 20 miliónov eur na podporu podnikov v súvislosti s vojnou na Ukrajine

Európska komisia schválila slovenskú schému vo výške 20 miliónov eur na podporu podnikov pôsobiacich v prvovýrobe …

Consent choices