autobus
Ilustračné PHOTO: © European Union.

Autobusoví dopravcovia v Európskom týždni mobility podporujú verejnú dopravu

BRATISLAVA  – Slovenskí autobusoví dopravcovia sa v prebiehajúcom Európskom týždni mobility (ETM) snažia motivovať k väčšiemu využívaniu ekologickejšej verejnej dopravy. Zároveň upozorňujú na alarmujúci vplyv individuálnej automobilovej dopravy na životné prostredie. Náklady domácich motoristov na prevádzku osobného auta v priemere dosahujú vyše štyristo eur mesačne. Zväz autobusovej dopravy (ZAD) o tom informoval v tlačovej správe.

„Uvedomujeme si závažnosť súčasných environmentálnych problémov a klimatických zmien. Príspevok k budovaniu trvalo udržateľnej mobility je príspevkom k ochrane životného prostredia slúžiaceho pre nás všetkých,“ povedal prezident ZAD a generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Lines Peter Sádovský. Zväz autobusovej dopravy tradične podporuje Európsky týždeň mobility v spolupráci s národným koordinátorom tejto akcie, ktorým je Slovenská agentúra životného prostredia.

Hlavným motívom aktuálneho Európskeho týždňa mobility (od 16. do 22. septembra) je environmentálna udržateľnosť dopravy pod názvom Bezpečná chôdza a cyklistika. Táto celoeurópska akcia motivuje mestá a ich obyvateľov vyskúšať si ekologickejšie spôsoby prepravy. „Práve cesta autobusom, kombinovaná s chôdzou či napríklad systémom zdieľaných bicyklov, je silnou ekologickou alternatívou voči rozmachu individuálneho automobilizmu. Prostredníctvom sloganu Prejdime sa spolu kampaň upozorňuje na škodlivé vplyvy nadmerného využívania spaľovacích motorov, emisií uhlíka a aj na preťaženie cestnej infraštruktúry,“ uviedla hovorkyňa ZAD a Slovak Lines Eva Vozárová.

Tento rok je dôraz kladený nielen na chôdzu či cyklistiku, ale aj na využívanie verejnej dopravy. Organizátori chcú touto iniciatívou prispieť k zlepšeniu celkovej kvality ovzdušia a vytvoriť lepšie podmienky na život v mestách a obciach. Hlavným cieľom ETM je obmedziť počet ľudí, ktorí si každodenne sadnú za volant. Automobily boli podľa správy Európskeho parlamentu zodpovedné za 60,7 percenta celkového množstva uhlíkových emisií v Európskej únii. Alarmujúci je najmä stále vysoký podiel motoristov, ktorí sa vezú v aute sami bez ďalších spolucestujúcich.

Viac..  Ivan Štefanec: Digitálny vodičský preukaz v mobile bude realitou

„Ďalším dôvodom, prečo si namiesto auta vybrať iný spôsob dopravy, je reálna prevádzková cena auta. Holandská spoločnosť LeasePlan zverejnila štúdiu, v ktorej vypočítala priemernú sumu, ktorú majiteľ auta mesačne zaplatí. Na Slovenku sa táto suma vyšplhala na 442 eur mesačne za benzínové autá a 416 eur za dieselové,“ upozornila Vozárová. Popri peňaženkách autá nadmerne zaťažujú aj cestnú infraštruktúru a vo väčších mestách spôsobujú zápchy. „Preto je tohtoročný Európsky týždeň mobility príležitosťou ukázať verejnosti, že nové, udržateľné spôsoby dopravy sú už bežne dostupné. Cestujúcim dokážu poskytnúť praktickosť a komfort na ceste do cieľovej destinácie,“ poznamenala Vozárová.

Európsky týždeň mobility má pôvod v takzvanom Dni bez áut, ktorý vznikol už v roku 2000 ako celoeurópska iniciatíva. Tá neskôr prerástla do súčasnej podoby a od roku 2002 sa nazýva Európsky týždeň mobility. Už vtedy sa jej zúčastnili viac ako štyri stovky samospráv z celkovo 23 krajín, v roku 2018 to už bolo 2 792 samospráv z 54 krajín. Počet samospráv zapojených do tejto iniciatívy každoročne stúpa aj na Slovensku. V minulom roku sa do nej zapojilo 54 miest a obcí, organizátori očakávajú, že účasť po vyhodnotení tohtoročných čísel opäť stúpne.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk

O dac

Odporúčame pozrieť

Europska unia

Súhrnná správa o činnosti EÚ v roku 2023

Komisia uverejnila súhrnnú správu o činnosti EÚ za rok 2023. V roku 2023 EÚ naďalej …

Consent choices