letenky, lietadlo
Ilustračné PHOTO: © European Union.

V únii možno zdražejú letenky. Náš minister Kamenický bol proti

BRUSEL/BRATISLAVA / Teda ak Brusel schváli daň na letecké palivá. Deväť členských krajín na zasadnutí ministrov financií požiadalo prvého podpredsedu európskej komisie o zavedenie dane z kerozínu na celom území únie. Náš minister to nepodporil, vraj to Slovensku veľa neprinesie.

Fransovi Timmermansovi takto odovzdalo Belgicko, Bulharsko, Dánsko, Francúzsko, Holandsko, Luxembursko, Nemecko, Švédsko a Taliansko žiadosť o zavedenie dane na kerozín.

Nášho ministra financií nápad nenadchol. Podľa Kamenického to Slovensku až tak nepomôže, kedže väčšina našincov odlieta z Viedne a Budapešti. „Príjmy budú generované v Rakúsku alebo Maďarsku, my z toho nebudeme mať nič,“ poznamenal Ladislav Kamenický.

Nejde len o príjmy do rozpočtu

Zelení, ktorých je v europarlamente historicky najviac, za daňou z leteckých palív nevidia ale primárne príjmy do štátnej kasy, ale dlhodobý boj za vyrovnanie istej nespravodlivosti voči iným palivám.

„Hromadná doprava, napríklad vlaková alebo autobusová, je znevýhodnená oproti leteckej, a to rozhodne nie je správne ako pre klímu, tak pre základnú spravodlivosť,“ verí europoslanec Martin Hojsík z frakcie Obnovme Európu.

Podľa analytika pôjde ale o dvojsečnú zbraň, ktorá nepoteší nikoho, kto potrebuje lietať. „Tento krok by určite zdražil leteckú prepravu, a tým-pádom, ako každá iná daň, nie je isté, či je to práve zdravé riešenie,“ myslí si analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Podľa Jesného je okrem toho výhodou leteckej dopravy, že dokáže na veľké vzdialenosti naraz prepraviť väčšie množstvo ľudí. Politici by miesto nových daní mali viac tlačiť na na niečo iné. „Investovať peniaze, aj z daní, ktoré sa už za environmentálnymi účelmi vyberajú, do vývoja technológií a výskumu,“ odporúča Jesný.

Viac..  Zapojte sa do hlasovania o ocenenie Natura 2000, súťaží aj Slovensko

Podporu má naprieč úniou

Vyššia daň si v každom prípade nájde pomerne silnú podporu naprieč frakciami v europarlamente, v novej komisii, ako aj u samotného Timmermansa, ktorý od prvého decembra preberá takzvanú zelenú dohodu pre Európu.

„Ak chceme splniť naše ciele v oblasti klímy, musíme znížiť emisie najmä v leteckom a námornom sektore,“ odkazuje Timmermans.

Či to odklepnú aj členské štáty, je ešte otázne. Podľa Kamenického slovensko skôr nie. „My sa budeme orientovať na tie zdroje, ktoré by boli výhodné pre Slovenskú republiku,“ potvrdil Kamenický.

Aj pri leteckej preprave zarytí ekológovia hovoria, že keď to s klímou myslíme vážne, tak nestačí len zdieľať veci na sociálnych sieťach a občas si vybehnúť na demonštráciu, ale treba siahnuť po svojom komforte.

Viac informácií sa dozviete na spravodajskom portáli www.noviny.sk/ Richard Juriš

O dac

Odporúčame pozrieť

Peter Pollák: 40% energie spotrebuje vykurovanie budov, toto číslo musíme znížiť

Na bezplatný odber spravodajstva z EÚ do vášho emailu sa môžete prihlásiť tu: PRIHLÁSENIE. Energetická …

Consent choices