Miko
Zdroj: Ladislav Miko, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Čiernohronská železnica ožila aj vďaka dotáciám z Bruselu

Čiernohronská úzkorozchodná železnica je jednou z najväčších atrakcií Čierneho Balogu a okolia. Je to úzkorozchodná, lesná železničná trať, ktorá kedysi merala takmer 135 kilometrov a dodnes sa zachovalo 15 kilometrov. Spája obec Čierny Balog napríklad s veľmi známym dobročským pralesom, jedným z najstarších pralesov chránených na Slovensku už od dôb Uhorska. Toto nádherné technické dielo tu vôbec nemuselo byť. V roku 1984 sa rozhodlo o jeho likvidácii a tá napredovala pomerne rýchlo, ale vďaka zmene režimu a potom finančnej dotácie Európskej únie bolo možné aspoň časť z pôvodných 135 kilometroch zachrániť. V roku 1982 bola prevádzka definitívne zastavená a všetko zariadenie bolo určené na zošrotovanie a následne sa Čiernohronská železnička stala štátnou kultúrnou pamiatkou.

Dnes železnica premáva na troch úsekoch a každý z nich má dĺžku približne päť kilometrov. Môžete tu nájsť unikátne vlakové vozne s drevenými stolami a stoličkami. Výnimkou nie sú ani rušne z tridsiatych rokov s pôvodným interiérom. Úzkokoľajná železnica s rozchodom 760 mm premáva na trasách Chvatimech – Hronec – Čierny Balog, Čierny Balog – Vydrovo a Čierny Balog – Dobroč v slovenskom rudohorí. Od roku 1995 je majiteľom a prevádzkovateľom Čiernohronskej železnice miestne združenie obcí – Mikroregión Čierny Hron. Od roku 2001 je dopravcom a prevádzkovateľom dopravy Čiernohronská železnica, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby. Je ideálnym miestom pre rodiny s deťmi, ktoré môžu na vlastnej koži zažiť návrat do minulosti a odniesť si nezabudnuteľný zážitok.

Viac..  Ivan Štefanec: Právne rámce pre umelú inteligenciu musíme vytvárať už dnes

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

hodejov

Kaštieľ v Hodejove zachránili eurofondy. Bez pomoci Bruselu by ďalej chátral

 Ďalej však dochádzalo k deštrukcii celého objektu a až s prispením peňazí z Európskej …