Ľahký off-road do mesta i na aktívny víkend je receptom na úspech

Na svete je piata generácia úspešného modelu japonskej automobilky Toyota RAV 4. Ani po 25 rokoch na trhu sa nechystá do motoristického dôchodku. A prečo by aj? Presvedčivým  argumentom je fakt, že od premiéry v roku 1994 sa predalo takmer 9 miliónov kusov tohto modelu.

Vytvorenie ľahkého off-roadu určeného na bežnú premávku s víkendovou pridanou hodnotou je recept na úspech, ktorý ostatní doteraz kopírujú. Konštruktéri navrhli auto, ktoré dnes označujeme skratkou SUV. Tvorcovia však aktuálne prišli s niečím úplne novým a prekvapili hybridným motorom.

Dva elektromotory a výborná spotreba

K dispozícii sme mali vozidlo s 2,5-litrovým štvorvalcovým benzínovým motorom pracujúcim v Atkinsonovom cykle s planétovou prevodovkou. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies mala dva elektromotory. Jeden s výkonom 88 kW, druhý na zadnej náprave dodával ďalších 40 kW. U Toyoty sme tradične zvyknutí na dokonalé technické riešenia. Najväčšou, možno až neočakávanou prednosťou tejto verzie bola spotreba.

Photo: netcarshow.com

222 koní po kapotou možno efektívne osedlať 

S takmer dvojtonovým vozidlom sme dosiahli spotrebu 5,9 litra benzínu. Najmenší apetít malo auto v meste a v dopravných zápchach, tam sa znížil minimálne o pol litra. Pritom pod kapotou bolo stále 222 koní, a bolo to cítiť. Vozidlo vynikajúco zrýchľovalo, sledovali sme grafiku energetických tokov na stredovom displeji a snažili sme sa čo najviac zapojiť elektromotory do pohonu. Ak sme správne narábali plynovým pedálom, využívali kinetickú energiu a rekuperáciu, spotreba výrazne klesala.

RAV 4 si to nasmerovala k expresívnym tvarom

Dramatickú zmenu dizajnu má na svedomí nová filozofia výrobcu. Po pokrokových dizajnérskych skúškach vkusu zákazníkov pri modeli C-HR sa aj RAV 4 vydala novou cestou. Možno povedať, že sa skončila monotónnosť predchádzajúcich modelov. RAV 4 má expresívny dizajn s množstvom hrán. Auto je síce o centimeter nižšie, no v skutočnosti je vyššie ako predchodca. Poldruha centimetra svetlej výšky zlepšilo prejazdnosť v teréne.

Photo: netcarshow.com

Jazda v teréne i v zákrutách je zážitok

Samozrejme, pri jazde v teréne najlepšie vyhovuje pohon všetkých štyroch kolies. Verzia 4 x 4 v tomto modeli nefunguje permanentne. Zadné kolesá sa dostávajú k slovu len ak je to potrebné. Prípadne v režime Trail, ktorý navyše nahrádza  funkciu uzávierky diferenciálu a uľahčuje pohyb na povrchoch s horšou adhéziou. Jazda s RAV 4 bola jedinečná aj v zákrutách, kde pohon zadných kolies pomáhal znižovať nedotáčavosť. Predné pneumatiky mali menej práce s prenosom výkonu a mohli sa viac zamerať na riadenie.

Viac..  Eugen Jurzyca: Prvé návrhy normy Euro 7 boli príliš ambiciózne

Interiér so skvelou novinkou

Príjemne sme sa cítili aj v kabíne. Štýl interiéru je kvalitný a funkčný, oproti predchádzajúcim generáciám sa podstatne  zlepšila kvalita materiálov a spracovania. Horizontálna palubná doska je potiahnutá umelou kožou a nechýbajú ani kovové dekorácie. V centre palubovky hrá prím 8-palcová obrazovka multimediálneho rozhrania, ktorej nemožno nič vyčítať. Oceňujeme dobrý výhľad z pozície vodiča. Sedíte vyššie ako v bežných sedanoch alebo kombi a dokonca sa pozeráte na prednú kapotu, čo nebýva pravidlom.

Photo: netcarshow.com

Novinkou je digitálne spätné zrkadlo.

Považujeme ho za šikovný technologický nápad. Neprišli sme ani o to klasické, možno ho však prepnúť do digitálneho režimu. Vodič má tak k dispozícii plnofarebný obraz, ktorý je navyše širší ako umožňuje samotné zrkadlo. Batožinový priestor s elektricky otváranými dverami poskytuje v základnom usporiadaní 580 litrov, po sklopení sedadiel vznikne rovná plocha kufra s objemom 1 700 litrov.

Čo ukázal test Toyoty RAV 4?

Možno auto pre niekoho nekorešponduje s dizajnom súčasných SUV, možno sa niekomu nezapáči na prvý pohľad, no určite stojí za to. Treba ho spoznať, pohrať sa s ním a trochu si naň zvyknúť. Výsledok príjemne prekvapí. Toyota RAV 4 je kvalitné, silné, moderné, bezpečné a navyše – úsporné auto.

O Juraj Turis

Consent choices