Hogan
Komisár pre obchod Phil Hogan. PHOTO: © European Union-EP.

Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom priniesla nárast vývozu EÚ

1. februára 2020 uplynul rok od nadobudnutia platnosti dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom. Počas prvých desiatich mesiacov jej vykonávania sa vývoz z EÚ do Japonska v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku zvýšil o 6,6 %. Rástol tak výraznejšie ako v predchádzajúcich troch rokoch, v ktorých sa v priemere zvyšoval o 4,7 % (údaje Eurostatu). Vývoz z Japonska do Európy vzrástol v rovnakom období o 6,3 %.

Komisár pre obchod Phil Hogan v tejto súvislosti uviedol: „Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom prináša prospech občanom, zamestnancom, poľnohospodárom a podnikom v Európe aj v Japonsku. Otvorenosť, dôvera a odhodlanie dodržiavať stanovené pravidlá pomáhajú zaistiť udržateľný rast obchodu. EÚ je a naďalej bude najväčším a najaktívnejším obchodným zoskupením na svete. Je považovaná za dôveryhodného bilaterálneho partnera vo viac než 70 krajinách, s ktorými sme vybudovali najväčšiu svetovú obchodnú sieť.“

V niektorých odvetviach bol rast vývozu v tom istom období ešte výraznejší:

  • Vývoz mäsa sa zvýšil o 12 %, pričom bravčového mäsa sa vyviezlo viac o 12,6 % a vývoz mrazeného hovädzieho mäsa sa viac ako strojnásobil.
  • Vývoz mliečnych výrobkov vzrástol o 10,4 % (vrátane zvýšenia vývozu masla o 47 %).
  • Vývoz nápojov sa zvýšil o 20 %, pričom vývoz vína vzrástol o 17,3 %.
  • V prípade vývozu kožených výrobkov došlo k nárastu o 14 % a v prípade vývozu odevov o 9,5 %.
  • Vývoz elektrických strojov, ako sú telekomunikačné zariadenia, pamäťové zariadenia a elektronické obvody, sa zvýšil o 16,4 %.

Dohoda o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom prináša európskym podnikom všetkých veľkostí nové príležitosti na vývoz do Japonska. Odstraňuje veľkú väčšinu ciel vo výške 1 miliardy eur, ktoré sa každý rok ukladali na vývoz z EÚ do Japonska. Po jej úplnom vykonaní zruší Japonsko clá na 97 % tovaru dovážaného z EÚ a ročný objem obchodu medzi EÚ a Japonskom by sa mohol zvýšiť o takmer 36 miliárd eur.

Medzi oblasti, ktoré môžu profitovať z dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom, patria napríklad:

  • Španielske kožené výrobky: takmer dve tretiny príjmov španielskej obuvníckej spoločnosti Masaltos pochádzajú z predaja v zámorských krajinách, pričom podiel Japonska predstavuje 4 %. Zníženie nákladov pre vývozcov luxusných výrobkov, ktoré dohoda o hospodárskom partnerstve priniesla, prispelo k zvýšeniu jej konkurencieschopnosti na japonskom trhu.
  • Francúzske semená: francúzska spoločnosť HEM-Pit je poľnohospodárske družstvo, ktoré sa špecializuje na výrobu a certifikáciu semien. Posledné štyri roky táto spoločnosť spolupracovala so združením Hokkaido Hemp Association na obnovení tradičného pestovania konopy v Japonsku. Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom by mohla prispieť k rozvoju podnikania medzi spoločnosťou HEMP-IT a japonskými poľnohospodármi v oblasti šľachtenia odrôd konopy bez THC.
  • Írske hovädzie mäso: Bord Bia, Írska rada pre potraviny, propaguje hovädzie mäso z EÚ v rámci projektu spolufinancovaného Európskou úniou. Cieľom kampane je zvýšiť v Japonsku povedomie o prísnych európskych normách v oblasti bezpečnosti, kvality a udržateľnosti potravín. Vďaka dohode o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom sa clá na hovädzie mäso počas obdobia jej platnosti postupne znížia na 9 %. Írske výrobky z hovädzieho mäsa sa tak budú môcť predávať za konkurenčné ceny.
Viac..  Audítori EÚ posúdia účinnosť opatrení na boj proti veľkej korupcii na Ukrajine

Ďalšie príklady odvetví a spoločností z iných členských štátov nájdete tu.

Súvislosti

Dohoda o hospodárskom partnerstve vytvára nové príležitosti pre európskych poľnohospodárov a výrobcov potravín a zároveň plne chráni záujmy EÚ. Vďaka dohode sa 211 veľmi kvalitných potravín a nápojov z EÚ (s tzv. zemepisným označením) teraz môže predávať pod vlastným menom v Japonsku a je zaistená ich ochrana pred napodobňovaním.

EÚ okrem toho získala lepší prístup k verejným zákazkám v Japonsku, ktoré je jedným z najväčších trhov verejného obstarávania na svete. Dohoda tiež ponúka lepšie podmienky pre poskytovateľov služieb, väčšiu mobilitu zamestnancov podnikov a rámec umožňujúci vzájomné uznávanie odborných kvalifikácií.

EÚ a Japonsko sa dohodli aj na stanovení ambicióznych noriem v oblasti udržateľného rozvoja a po prvýkrát i na osobitnom záväzku týkajúcom sa Parížskej dohody o zmene klímy.

Rast vývozu z EÚ do Japonska – príklady

Výrobok Nárast vývozu v rámci dohody*
Nápoje 20 %
Víno 17,3 %
Cider 31,5 %
Čaj 39,8 %
Cestoviny 14,9 %
Slnečnicové semená 39,9 %
Mäso 12 %
Bravčové mäso 12,6 %
Mrazené mäso z hovädzích zvierat 221,0 %
Mliečne výrobky 10 %
Mlieko a smotana 120,7 %
Maslo 47,8 %
Syr 7,0 %
Kožené výrobky 14 %
Odevy 9 %
Dojčenské odevy a odevné doplnky 108,3 %
Elektrické stroje 16,4 %
Telefónne prístroje a telekomunikačné zariadenia 69 %
Disky, pásky, pamäťové zariadenia 9,4 %

* Február až november 2019 v porovnaní s februárom až novembrom 2018.

O dac

Avatar

Odporúčame pozrieť

leyen

Správa o stave Únie: Nový akčný plán na úspešnejší boj proti rasizmu

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vo svojej správe o stave Únie 2020 oznámila …