Škoda Scala vstupuje do triedy kompaktov s výbornými motormi a veľkorysým interiérom

Novinka prišla na trh podporená masívnou kampaňou, tá samotná by však nestačila. Reakcie sú veľmi priaznivé a pomerne rýchlo si získala pomenovanie český Golf. Ide o vyšší level kvality a elegancie a nový model Škoda Scala vstupuje do triedy kompaktných vozidiel s veľkoryso poňatým interiérom.

Nový hatchback nahradil Rapid

Scala v žiadnom prípade nie je Rapid aj keď ho vlastne vo výrobnom programe Škody nahrádza. Auto je postavené na upravenej modulárnej platforme MQB A0 známej z VW Polo alebo Seatu Ibiza. Má však predĺžený rázvor a keďže vzadu je náprava s torznou tyčou, ani najsilnejšia verzia nemôže mať pohon 4×4. Možno je to škoda, no Scala boduje niečím úplne iným: pohodlím a komfortom. Oproti Rapidu narástla do šírky a najmä vzadu majú cestujúci až nadštandardný priestor.

Photo: netcarshow.com

Model s osobitým charakterom

Vzhľadovo má Scala vlastný charakter a ctí si dizajnový jazyk najnovších Škodoviek s ostro rezanými líniami. Ľahko ju rozoznáte na prvý pohľad, čo je v dnešnej unifikovanej ére skôr raritou. Scala vo vyšších špecifikáciách s dvojfarebným lakovaním, pretiahnutým čiernym sklom piatych dverí a veľkými diskami s nízkoprofilovými pneumatikami dokáže zahrať a pôsobiť aj športovo. Ako sme spomenuli, model vsadil na bohatý vnútorný priestor. Vpredu sa sedí výborne, s dobrou polohou za volantom, v pohodlných a bohato dimenzovaných sedadlách, aj keď bez výraznejšieho tvarovania.

Na cestách sedí ako uliata

Scala zvláda aj rozbité cesty, pohybuje sa ladne, mäkšie zavesenie rozhádžu len veľmi výrazné priečne nerovnosti s následným rázom do karosérie. Napriek zadnej tuhej náprave s torznou priečkou auto pri bežnej a svižnej jazde nijako zásadne neodskakuje. Vďaka mäkšiemu podvozku zvládne rýchle prejazdy zákrut so cťou. Umožňuje jej to aj ľahký motor, ktorý toľko nezaťažuje prednú nápravu. V interiéri je vidieť, že kvalita použitých materiálov výrazne stúpla. Koženka, poťah v obložení dverí a ozdobné lišty pôsobia dizajnovo zaujímavo a prispievajú ku komfortu.

Viac..  Eugen Jurzyca: Ukazuje sa, že ekonomika EÚ začína zaostávať v konkurencieschopnosti. VIDEOBLOG
Photo: netcarshow.com

Bohatý výber motorov

Škoda ponúka v tomto modeli tri benzínové a jeden dieselový agregát s objemom 1,6 litra a výkonom 85 koní. Motor môže byť spojený so šestupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Šanca pre priaznivcov vznetových motorov stále žije. Vráťme sa však k najrozšírenejšej ponuke benzínových motorov. Základom je prepĺňaný trojvalec 1,0 TSI s výkonom 70 kW a 5-stupňovým manuálom. Silnejšia verzia 1,0 TSI 85 kW, ktorá má už s manuálom prevodov šesť, dostala dvojhmotový zotrvačník a môžete ju mať aj so 7-stupňovým DSG. Vrcholom benzínového spektra je turbobenzínový štvorvalec 1,5 TSI 110 kW s vypínaním dvoch valcov, taktiež v ponuke so 6-stupňovým manuálom a 7-stupňovým DSG.

Photo: netcarshow.com

Patrí medzi najkultivovanejšie trojvalce  

K dispozícii sme mali silnejšiu verziu litrového trojvalca so šesťstupňovým manuálom a výkonom 115 koní. Oproti predchádzajúcim motorom s tromi valcami je to obrovský kvalitatívny skok. Ak už dosiahnete dvetisíc otáčok za minútu, motor sa vám odmení kultivovanosťou, nečakanou dynamikou, pružnosťou a prekvapivo dobrým odhlučnením. Všeobecne tak tento agregát môžeme zaradiť medzi najkultivovanejšie trojvalce na našom trhu. Priemer spotreby benzínu sme dosiahli na úrovni 5,8 litra, na diaľnici 6,4 a pri pokojnej jazde mimo miest sme dokonca spotrebovali 4,9 litra. Cena Škody Scala sa začína na úrovni 18 030 eur.

O Juraj Turis

Consent choices